donderdag 15 juli 2010

Dag 11 Great Smoky Mountains NP

Ter info: vanaf deze dag zijn (voor de echte liefhebbers, zoals bijvoorbeeld oma) de foto’s zo opgeslagen, dat bij aanklikken de foto in origineel formaat (op aparte pagina) wordt geopend. Voor de afgelopen dagen zal dit langzaam maar zeker ook mogelijk zijn.

Rond 6:30 ben ik weer wakker en heb heerlijk geslapen. Ik blijf nog even 30 - 45min liggen en ga er dan uit. Ik werk alle email weer weg en rond 8uur maak ik iedereen wakker. De weersverwachting is goed deze morgen, maar rond 13uur lijkt er weer een flinke regenbui de Great Smoky Mountains in te drijven. Dus laten we maar op tijd weggaan en gebruik maken van het mooie weer. Overigens, als we naar buiten kijken, hangen er flinke wolken en kunnen we de bergen dichtbij niet eens zien …

IMG_4231

Om 8:30 staan we in de lounge voor het ontbijt. Het is iets minder dan de afgelopen keren in de lounge, maar we zijn ook de enige. Er is wel een schaaltje verse aardbeien, dus die is gelijk op. We gaan weer terug naar de kamer en rond 9uur rijden we het parkeerterrein af. We kopen eerst nog even verse aardbeien, rosbief en brood en rond 9:15 rijden we de snelweg op. Ik heb vannacht allemaal tips van Jolanda gehad (rijocaer - AA forum; dank !), en daar gaan we maar gelijk gebruik van maken. We gaan op weg naar Cataloochee ! Gelukkig is de mist/bewolking helemaal weggetrokken en is het prachtig weer.

Vanaf de rijksweg, ongeveer 20min rijden, moet je direct een heel klein zijweggetje nemen, maar we zijn goed voorbereid. We rijden een aantal miles over een smal kronkelweggetje, langs (hele) oude en vergane huizen bijna, maar ook prachtige nieuwe grote panden, door groene weilanden. En dan komen we bovenop de ‘heuvel’ waar we het entree bord zien van Cataloochee. Vanaf daar dalen we weer af de vallei in, met ineens een paar miles een onverharde weg. Die onderaan in de vallei weer wel gewoon geasfalteerd is (vreemd ?). De weg hier naartoe was al mooi, maar hier beneden, met het prachtige weer, is het helemaal geweldig mooi; zowel grote open vlaktes, als bossen en overal het prachtige water. En ook nog eens superrustig, ik geloof niet dat hier veel mensen komen.

 IMG_8233

IMG_8247

IMG_8255

IMG_8260

IMG_8262

We zien onderweg veel, echt veel, (vrij grote) vlinders. Die zitten overal op de grond, soms in hele grote groepen. Maar helaas is dat het enige ‘wildlife’ wat we zien. Yvonne rijdt en vindt het maar niets en wijkt overal voor die vlinders uit. Rond 11uur gaan we weer terug en rijden dezelfde weg weer terug. We stoppen onderweg nog voor een aantal fantastisch uitzichten, het is echt geweldig mooi hier.

 IMG_8250

IMG_8267

IMG_8270

IMG_8271

IMG_8279

We rijden binnendoor richting Cherokee, en nemen de Blue Ridge Parkway (het allerlaatste stuk hiervan; hier eindigt hij) tot aan Cherokee. Als we de Blue Ridge Parkway oprijden, begint het weer flink bewolkt te worden, we vrezen weer het ergste, als we in het begin door een stuk mist heenrijden. Maar gelukkig komt het al vrij snel goed; het is wel bewolkt, maar we zien blauwe stukken en hebben mooie uitzichten. Ook gaan we ‘grappige’ verhalen vertellen, dus we hebben het prima naar onze zin !

 IMG_8284

IMG_8294

IMG_8297

IMG_8302

Bij Cherokee slaan we terug de Big Cove Road in, omdat daar vlakbij een mooie waterval zou moeten zijn; de Mingo Falls. En het is even zoeken, op een gegeven moment zit ik compleet verkeerd (maar het is ook niet echt best aangegeven ….), maar gelukkig vinden we snel de kleine parkeerplaats. Het is een ‘stevige’ klim, maar dat vertel ik Yvonne maar niet, anders gaat ze niet mee. Ze staat ook flink te puffen en hijgen, een flinke steile trap van ongeveer 0.5miles. Maar het is een prachtige waterval; ik klim nog even met de mannen naar het midden van het water voor een mooie foto ;-) !

 IMG_8304

IMG_8306

IMG_4235

IMG_8312

IMG_8314

IMG_8317

IMG_8321 

Inmiddels is het 13uur, en hebben we trek gekregen. Gelukkig hebben we allemaal lekkere broodjes en beleg bij ons ! Dus we kiezen een mooi plekje langs de rivier, en genieten heerlijk van het eten en van elkaar !

IMG_8334

IMG_8338

IMG_8339

Daarna rijden we terug, stoppen in het (Oconaluftee) Visitor Center van de Great Smoky Mountains NP, en rijden vervolgens de Newfound Gap Road over richting Gatlinburg, onze overnachtingsplaats. Deze weg gaat midden door de GSM NP en heeft natuurlijk fantastisch mooie plekjes om onderweg te stoppen.

IMG_8346

IMG_8348

Inmiddels is het rond 14uur, en het is nog steeds goed weer. Daarom besluiten we de Clingmans Dome Road te nemen, naar de top van de hoogste berg hier in GSM NP. Met slecht weer hadden we deze zeker overgeslagen … Onderweg natuurlijk al prachtige uitzichten. Rond 13:15 komen we daar aan, en het is superdruk … Yvonne wilde toch niet meegaan, omdat deze trip als ‘erg zwaar’ omschreven wordt en flink stijgt, dus zij zet ons lekker af bij het begin van de parkeerplaats en wij beginnen met goede moed onze trip naar boven.

Maar het is ECHT steil, alhoewel ‘slechts’ 0.5miles. We stoppen toch maar 1 keer onderweg en lopen flink door. Ik begin mijn kuiten echt al goed te voelen …. Ook begint het weer slechter te worden, wat mij juist ‘sneller’ laat gaan. Overigens zien we onderweg iemand niet goed worden, allemaal mensen er omheen, dat gaat echt niet goed … Als we bijna boven zijn, bedenken we ons ook dat we helemaal niets bij ons hebben; geen drinken, maar ook (veel belangrijker) geen spullen voor onze suikerziekte, met name dus dextro … Niet zo slim … Maar rond 14:40 zijn we bovenop de uitzicht-toren en kunnen we overal om ons heenkijken. Het weer is al wat minder, maar wij zijn helemaal trots !

 IMG_8355

IMG_8358

IMG_8360

IMG_8363

We beginnen weer aan onze afdaling, maar ik voel me niet zo lekker; wat hoofdpijn, ik moet echt even rustig aan doen. Ik besef dat we niet zo slim hebben gedaan door zo snel te lopen, dat was echt niet nodig … Onderweg zien we nog iemand volledig onderuitgaan / in elkaar zakken … Hm …. We lopen, nu wat rustiger, door naar beneden. Als we helemaal beneden komen, ligt er weer iemand helemaal gestrekt, ambulance en rangers erbij … Maar we zijn er gelukkig. Ik drink snel en blijk ook nog eens te laag te zitten met mijn suiker … De hoofdpijn blijf ik heel de dag, alhoewel lichtjes, voelen …

Rond 15:10 zijn we weer op weg en rijden de rest van de rit door naar Gatlinburg. Heel apart, hoe je ineens vanuit de bossen en het park, in 1 keer een stadje binnen rijdt. Wij moeten gelijk een binnendoor weggetje nemen; ons hotel blijkt vlakbij de ingang van het park te liggen. Letterlijk als we het stadje binnen rijden, begint het te regenen, de timing kon niet beter zijn ! En sterker nog, het begint echt te GIETEN !! Het hotel ziet er anders uit dan op de plaatjes die ik op mijn weblog heb gezet; blijkt dat er 2 Fairfield Inns zijn, en wij hebben de oude / simpele variant ;-) !!! HAHA !!!! Dat zwembad op de plaatjes is hier echt niet … Overigens zijn alle hotels voor ons idee hier in Gatlinburg beetje vergane glorie, dus ach. Het hotel is dus echt oud, maar we hebben een grote, ruime kamer, met zelfs een grote whirlpool in de woonkamer, plus een open haard en balkon (zie op de laatste foto hoe de regen hard van het dak afstroomt). Eigenlijk best prima dus ;-) !

 IMG_4240

IMG_4242

IMG_4241  IMG_4245

We besluiten maar, nu het toch slecht weer is, wat rond te rijden hier. We stappen de auto in en rijden over de hoofdstraat van Gatlinburg; alleen maar pannenkoekhuizen, mini-golf-banen en allerlei attracties, zoals spookhuizen, Ripley’s, kabelbaantjes ! HAHA !! Zoals ik al gewaarschuwd was, een soort Valkenburg. Wij vinden het wel lachen. Het is alleen wel ERG druk onderweg, wat auto’s betreft ….

IMG_4246

Daarna rijden we Gatlinburg uit richting Pigeon Forge, volgens horen zeggen net zo erg, of erger, dan Gatlinburg. En inderdaad, het lijkt erop, alleen er is veel meer ruimte dus er is een brede weg en dit doet ons eigenlijk heel veel aan de 192 in Kissimmee denken ! Nog steeds erg druk, dus we rijden ‘rustig’ door. Ik check even google maps, en we hebben een Olive Garden en een Outback een stuk verderop. Unaniem wordt het de Outback. Alleen ineens zien we een Longhorn Steakhouse, en dat wil ik al een tijd proberen, maar dat werd steeds geblokkeerd. Maar omdat we nog een stuk moeten rijden naar de Outback, heb ik Yvonne ook mee en we draaien de parkeerplaats op, en rennen (voor de regen) naar binnen.

Het ziet er gezellig uit van binnen, Western stijl maar toch netjes. We worden netjes ontvangen en krijgen een tafel toegewezen en bekijken de kaart. Dat ziet er prima uit, op zich (wat steaks betreft) heel vergelijkbaar met de Outback, alleen geen Bloomin’ Onion. De mannen kiezen de kleine NY Strip, Yvonne de grote en ik ga voor de Porterhouse. We krijgen lekker brood vooraf (net als de Outback), zoveel als we willen. En ook hier hebben ze, net als in de Outback, Cola Zero, wat ze eigenlijk nergens anders hebben. Allemaal positief dus ! Als we ons eten krijgen, komt de manager er gelijk bij, zich verontschuldigend dat Yvonne per ongeluk de kleine NY Strip heeft gekregen (hadden we nog niet eens opgemerkt), maar geen probleem, we krijgen gratis nog een kleine NY Strip erbij ;-) ! Top-service, vooraf dus al !

 IMG_4250

IMG_4251

IMG_4252

En het eten smaakt erg goed, we eten allemaal erg goed. Ook de Porterhouse is top-kwaliteit en ik eet dus erg goed hier. En dat vergeleken met mijn ervaring van gisteren, mijn Porterhouse bij de Outback, is dat natuurlijk erg goed. Enige wat ik zo lekker vind bij de Outback en net het verschil maakt wat mij betreft, is het pittige smaakje dat de Outback op zijn vlees heeft. Sommigen houden daar juist niet van, maar ik vind het heerlijk ! Als we bijna klaar zijn, komt de NY Strip voor Yvonne, die voor 1/3 naar Matthew gaat, en 2/3 naar mij. Ook die smaakt SUPER !

IMG_4253

Om precies 18uur zijn we klaar met eten, en twijfelen we wat te doen. Recht tegenover de parkeerplaats zit de outlet, dus dat zou kunnen. Het is slecht weer nog steeds, regenen dus. Maar we kunnen ook gewoon naar Cades Cove rijden en zien wat dat brengt. We zijn hier tenslotte voor de natuur, en niet voor shoppen, dus we gokken op Cades Cove, al kan dat ook verkeerd uitpakken met het donker worden en dan nog een stuk moeten rijden. Maar we doen het gewoon. Helaas zit het verkeer muurvast, ongelooflijk. Wat dat betreft lijkt het ook wel de 192 in Kissimmee. Het gaat zo langzaam, dat we besluiten een binnendoor weg te nemen, volgens google maps moet dat lukken.

En ja hoor, we rijden helemaal binnendoor naar Townsend, via smalle kronkelweggetjes en gaan daar GSM NP binnen. Vandaar is het nog ongeveer 7miles naar Cades Cove; we zijn erg benieuwd ! Ook de weg er naartoe is weer prachtig, door de bossen en langs de altijd aanwezige rivier met zijn stroomversnellingen. Echt prachtig. Rond 19uur rijden we het Cades Cove gebied in, is het volledig gestopt met regenen (zelfs zonnetje) en krijgen we te zien dat het ongeveer 11miles is om rond te rijden, en dat je zeker wel 1,5 - 2 uur hiervoor moet uittrekken. We rijden het eerste stuk, zien veel wild turkeys in het eerste stuk terrein, en al snel zien we een opstopping, we roepen al gelijk ‘bear-jam’ ! Maar het blijkt echt zo te zijn ! We zien vanaf een afstand al wat bruins rondsnuffelen langs het hek wat er staat !

 IMG_8372

IMG_8371

De auto’s blijven gelukkig niet staan, maar rijden heel rustig door, zodat wij ook nog van (heel) dichtbij, max 5 meter, kunnen genieten van deze beer. Het is een kleintje, dus we denken een jonge volwassene of zo (al schijnen de beren hier zowiezo wat kleiner te zijn). Ook wij blijven even staan, maken veel foto’s (maar blijft lastig tussen de planten, bomen en hoog gras), maar rijden dan weer door, zoals iedereen hier doet (in Yellowstone en Yosemite bleef iedereen gelijk stilstaan, zodat de rest erachter ging uitstappen, etc, etc). Maar dit is een prachtig begin van deze loop en achteraf dus toch geen slechte keuze om hierheen te gaan !

 IMG_8375

IMG_8376

We zijn gelijk helemaal hyper natuurlijk. Vooral het zien van het wroeten en schooieren op zijn gemakkie, alles om hem heen is prima. Heerlijk om te zien. We rijden dus weer verder; en zien onderweg geregeld een hertje in de grote vlaktes. Ook het uitzicht hier, zeker door het opgeklaarde weer, van de om ons heen liggende bergen, is geweldig hier.

 IMG_8382

IMG_8387

IMG_8392

IMG_8393

IMG_8395

Als we bijna bij het eind van de ronde zijn, begint het ook wat te schemeren, het is inmiddels al bijna 20:30. En dan zien we weer opeens mensen stoppen. Matthew achter mij ziet al gelijk een beer in de bossen, met kleintjes. Robin ziet het ook en Yvonne en de mannen gaan er gelijk uit. We rijden nu een stuk volledig in de bossen, met de schemer maakt het dus lastig om het goed te zien; het gaat dus aan mij voorbij … En foto’s maken heeft in deze omstandigheden geen zin. Als de man voor me in zijn auto eruit springt, ga ik er ook maar uit, een gigantische file achterlaten. Ik zie helaas niets meer, maar die man voor mij rent ook gewoon gelijk het bos in; echt niet normaal. Zo hoor je niet met deze dieren om te gaan. Zijn vrouw en kind gaan achter hem aan. En tja, vind je het dan gek dat de beren gelijk helemaal de bossen in gaan ? Dat soort mensen… ik word niet snel geïrriteerd of agressief …

Ik ga weer terug naar de auto, en wacht maar. Inmiddels wordt er achter ons flink getoeterd … De man komt ineens terugrennen en stapt zijn auto weer in, zodat we allemaal weer door kunnen rijden … Yvonne en de mannen hebben de beer en 2 cubs nog goed kunnen zien. Een fantastische afsluiting van de dag dus ! Nog een klein stukje, en dan hebben we de volledige loop gereden. Maar dan is het nog 30miles terugrijden, en het begint donker te worden, het is al 20:30 geweest. Hier heb ik echt een hekel aan, om in het donker in een Nationaal Park te rijden; ben zo bang dat ik iets aanrijd …

Maar gelukkig gaat dat allemaal zonder problemen en rond 21:30 zijn we bij het hotel. De mannen duiken allebei nog een kwartiertje in het bubbelbad en dan is het alweer 22uur. Als ik nog vraag waarom ze dat bubbelbad zo interessant vinden (we hebben er immers thuis ook een en daar gaan ze nooit in), krijg ik als antwoord dat ze hier tegelijk tv kunnen kijken … Tja … Ik sorteer alvast de foto’s uit van vandaag, geef een mini-update op de weblog en rond 22:15 gaan we slapen. Yvonne lag om 21:30 al te slapen, die is wel redelijk opgeknapt, maar nog niet 100% en heeft met name last van haar keel, dus heeft haar slaap nodig.

7 reacties:

Barkies zei

Wat een super mooie natuur heeft dat land toch. Ook dus aan de oostkant. Fantastisch hoor en dan twee maal beren zien, daar zouden wij ook hyper van worden.
Beterschap hoor Yvonne

Tinnetam zei

Foto's hebben we gevraagd en foto's hebben we gekregen :-) In één woord schitterend ! Ik kan me voorstellen dat je dit verslag niet in 1 dag af hebt gekregen. Jullie hebben zo veel gezien en gedaan. Geen wonder dat er weer zo'n hele lap met tekst bij zit :-)

Ik ga het morgen allemaal rustig lezen, maar wilde toch even wachten op de foto's.

Nog een fijne avond in het warme Atlanta.

Jesse zei

Wilde net gaan slapen maar moest de computer nog uitzetten. Nog even kijken en jawel, het verslag staat erop. Dus je kost me mijn nachtrust!;-)
Wat een prachtige omgeving, uitzichten en natuur, echt genieten van deze vele foto's! Die waterval, wauw. En dan beren gezien, super!! Maar niet normaal hoe die man daar mee omging. Ik zou me daar ook heel boos om maken...
En wat een schitterende vlinders, echt prachtig. Kan me voorstellen dat het stress geeft om ze te ontwijken met de auto.
Hotel ziet er ook weer goed uit. Romantisch hoor; open haard, bubbelbad...
Lachen die mannen met hun "maar hier is tv".

Roberto en Wendy zei

Ongelofelijk mooie foto's !! wat een belevenis, en dat ik jullie stap per stap kan volgen is gewoonweg geweldig.

Je doet schitterend werk met deze blog, ik geniet er dagelijks van !!

Petra zei

Die groepjes vlinders hebben we hier ook, alleen zien die "van jullie" eruit als de zwarte soort ervan. Super, die beren, maar zulke mensen hebben we hier in de Shenandoah ook, ik erger me er ook groen en geel aan!

Reny zei

Wat goed dat jullie Clingmans Dome gedaan hebben. Bij ons was het toen zo mistig dat het helemaal geen zin had om naar boven te lopen.

Heerlijk dat jullie al beren hebben gezien.

Ook wij vonden Cades Cove prachtig, vooral 's morgens om 7 uur is het schitterend maar dat hebben jullie (nog) niet gehaald:)

Geniet er nog van.

Alex zei

Kijk, weer een ouderwets verslag met veel mooie foto's. Snel door naar de volgende !