vrijdag 16 juli 2010

Dag 12 Great Smoky Mountains NP

Ik slaap prima in dit bedje hier en om 6:30 word ik pas wakker. Ik blijf nog even liggen en zit rond 7uur weer achter de laptop; alle email wegwerken en dan gelijk onder de douche. We willen namelijk redelijk op tijd op weg. De mannen gaan de douche in en rond 7:45 staan we klaar om weg te gaan. Yvonne zag het ontbijt niet zitten, toen ze de kleine ruimte gisteren zag, maar ik ga toch even kijken met de mannen. En het valt niet tegen; ze hebben lekkere donuts (voor de mannen) en we maken zelf twee verse wafels. Verder neem ik een banaan en melk voor mij en Yvonne mee (die in de auto zat te wachten). Uiteindelijk dus pas om 8uur op pad, maar wel met een prima ontbijtje.

Het idee was om de Roaring Fork Motor Nature Trail te rijden en onderweg naar de mooie waterval te zijn. De route begint namelijk in Gatlinburg, dus lekker dichtbij. Maar helaas, op 1/3 van de route blijkt hij voor de rest afgesloten te zijn, zodat we daarnaast ook nog eens niet de waterval kunnen bekijken … Wat nu, want we hadden in gedachten om 10uur bij Parrot Garden te zijn, als verrassing voor de mannen …

We besluiten richting het oosten te rijden, waar we Greenbrier tegenkomen als ingang van GSM NP. Dit is eerst verhard, en daarna onverhard en het is in ieder geval superrustig hier, heerlijk. En het us prachtig mooi hier, het zonnetje komt net volledig door, en dat ziet er prachtig uit tussen de bomen, en dan ook nog eens op het water van de rivier. De mannen klauteren lekker over de rotsen en ik besluit met ze mee naar de overkant te gaan, zodat Yvonne wat foto’s kan maken. Dit is gewoon genieten en relaxen, lekker niets hoeft.

 IMG_8396

 IMG_8406

IMG_8410

IMG_8419

IMG_8427

IMG_8429

IMG_4258

IMG_4260 

IMG_8438

Na een uurtje rijden we weer terug richting Pigeon Forge, voor de verrassing. Onderweg kopen we nog even wat te drinken en een pak van 3 Dove ijsjes; heerlijk vinden we dat (een luxe Magnum !). Dan rijden we verder en nemen we de afslag van Dollywood, het pretpark van Dolly Parton. Daar is het verschrikkelijk druk, zo rond 10uur, om het parkeerterrein op te komen. Wij rijden er makkelijk langs (en je zou daar dan ook nog eens kunnen keren en dan rijd je zonder file het parkeerterrein van Dollywood op …) en zijn om 10:10 bij de ingang van Parrot Garden; een verschrikkelijk steile weg omhoog ! Hier rijd je niet even met je fietsje omhoog, ongelooflijk !

We parkeren helemaal vooraan (is maar klein en er staat nog geen auto) en nog moeten we een schuine helling op, ongelooflijk. Als we bij de trappen zijn zijn, komen we voor de kassa. En daar zit nog niemand ? We roepen naar iemand; oh, die ging wel iemand halen. We wachten 2 minuutjes en dan komt er inderdaad iemand op een golfkarretje aanrijden en we kunnen afrekenen. AAA geeft ons nog $ 1 korting, dus voor $ 60 mogen we naar binnen; plus nog $ 8 voor 4 bakjes eten voor de Lori’s. We lopen een rondje en worden elke 10meter getrakteerd op een bordje met een Christelijke spreuk; alles staat hier in het teken van God !

IMG_8448

IMG_8451

IMG_8446

Het is echt prachtig weer, zelfs goed warm begint het te worden, maar gelukkig is er veel schaduw hier. Na aan klein rondje komen we bij het centrale punt hier, waar overal palen staan met verschillende papegaaien. Ze zijn het nog een beetje aan het opbouwen en krijgen toelichting dat we hier voor $ 0.25 voer kunnen kopen en kunnen geven aan de papegaaien hier. Dit vinden de mannen geweldig, wat je wel kunt zien aan hun stralende gezichten op de foto’s !

IMG_8459

IMG_8463

IMG_8469

En we kunnen hier op de foto met papegaaien op onze schouders, voor $ 15 (en dan krijg je een regulier fotootje …). Dat is toch wel leuk, en vragen of hij dan ook wel een foto met onze camera wil maken en dat is geen probleem. Erg leuk, want ze komen 1 voor 1 de papegaaien brengen en zetten die op je schouder, en Matthew en Yvonne krijgen de papegaai als ‘baby’ in hun hand, echt lachen ! Het is geen geweldige foto met onze eigen camera, maar ja … En Robin kan ik nog net op de foto zetten als bij de papegaaien weg zijn.

IMG_8478

IMG_4264

Ik vraag nog naar de Hyacinth Macaw, de favoriete vogel van Matthew. Deze is helemaal blauw, met alleen een stukje geel bij zijn oog, en heeft een ongelooflijke kracht in zijn snavel. Die is nog in de winkel, want die heeft een speciaal dieet. Misschien komt die straks naar buiten. Dat hopen we dan maar … We gaan door naar de Lori’s. Maar ook hier is niemand, en ik moet dus weer terug om te vragen of er iemand ons kan helpen hier. Heerlijk, we zijn helemaal alleen overal. Al snel komt er iemand aan, en dit is genieten voor ons allen ! Ook weer aan de foto’s te zien, denk ik. Het leuke is dat die vogels natuurlijk honger hebben, want er is nog niemand geweest ! Ook dat is duidelijk te zien ;-) !

 IMG_8486

 IMG_8491

IMG_8497

IMG_8502

IMG_8507

IMG_8519

IMG_8527

IMG_8532

IMG_8535

IMG_8543

IMG_8553

Genieten in de mooiste zin van het woord dus. Dit zijn de mooiste momenten voor ons (en voor mij, als ik al die foto’s weer terugkijk). We maken het korte rondje verder af en komen in de ‘nursery’; ook weer geweldig natuurlijk. Ara’s van 1 maand en van 3 maanden, wat geweldig om te zien. En lori’s, maar ook kaketoe’s, etc. Best volle bak hier; en alles is te koop … Tot $ 3.000 aan toe. En helaas mag je hier, om onduidelijke redenen, geen foto’s maken. Er staan zelfs camera’s om dat in de gaten te houden en er loopt iemand rond. Op een tactische plek maak ik snel even een foto met mijn mobiel; geen top-kwaliteit, maar toch even leuk !

IMAG0121

Rond 11uur zijn we weer terug bij het centrale punt, en de Hyacinth Macaw is er nog niet, jammer. Ook is het een stuk drukker geworden, en staan mensen in de rij om foto’s te laten maken met alle beesten op je schouder; maar dat is dan ook echt leuk natuurlijk. Verder is het hier wel erg klein; wij vinden Papegaaienpark in Veldhoven dan toch veel leuker (en groter). Als we een t-shirt voor Matthew willen afrekenen (natuurlijk met een Hyacinth Macaw op de voorgrond), zie ik de baas binnenlopen naar de Hyacinth Macaw; ik zeg gelijk tegen Matthew dat hij even bij me moet blijven (Yvonne en Robin zijn dan al bij de papegaaien buiten). Als hij voorbij komt met de Macaw, vraag ik of ik even een paar foto’s mag nemen; geen probleem, alleen hij moet op zijn hand blijven, want als hij bijt is het foute boel. Nou, geen probleem en Matthew helemaal blij !

IMG_4266

Daarna gaan we weer naar de papegaaien buiten, waar de Hyacinth Macaw nu ook is heengebracht. De mannen gaan nog 2 rondes voer geven, terwijl Yvonne en ik lekker op een bankje zitten te genieten van onze mannen ! Lekker in de schaduw, maar de temperatuur loopt op.

  IMG_8561

IMG_8559

IMG_8571

IMG_8575

IMG_8584

IMG_8589

Als het bijna 11:30 is, halen we onze foto op en gaan we richting de uitgang. Een fantastische 1,5uur, een beetje ‘over-priced’ maar we hebben zo genoten ! Dat is toch ook wel erg belangrijk ! We rijden weg en willen naar nu maar de outlets eens gaan bekijken. Helaas stel ik per ongeluk de TomTom verkeerd in, en dan ineens zitten we midden in Servierville; maakt niet echt uit, want haast hebben we niet, maar we doen er nu ongeveer 45min over, wat in 10min had gekund ;-) !

Dit is echt een grote outlet, met alles buiten, een Tanger outlet. In de Tommy winkel is ALLES met 30% - 50% afgeprijsd, plus met de kortingsbonnen van de outlet nog eens 15%. Maar ja, we zien niet echt wat, dus verder langs de mall. Bij Adidas zien we vooral veel golf-spullen voor de mannen en die slaan even flink in; maar echt mooie spullen en bijna alles $ 25 (van t-shirts, tot golf regenbroeken e.d.). En dan met de bon van de outlet eroverheen, krijgen we op alles nog eens 20% !

Tenslotte lopen we nog bij de American Eagle binnen, en vinden de mannen leuke shirts en Robin flip-flops; ik kijk ook nog, want 2e paar is $ 10. Dan hoor ik wat scheuren, en ik dacht het al eerder te horen vandaag, in de auto. Ben ik uit mijn broek gescheurd ! Echt zo rond het kruis en naar achteren … Mannen en Yvonne komen niet meer bij … ik balen, vind het zo’n fijne broek. Maar ja, is ook zo’n hele dunne lichte witte broek, dus dan kan het hard gaan … En ik ben nog wel zo afgevallen, dus daar licht het niet aan (voordat ik opmerkingen krijg over al die steaks en zo … haha) ! Nou, gelijk in American Eagle maar een leuke witte korte broek gekocht, maar niet van die dunne stof ;-) !

 IMG_4268

IMG_4271

Het is weer lekker warm, dus het wordt weer tijd lekker de airco van de auto op te zoeken. En het is al 14:15, dus het wordt weer tijd voor wat natuur. Door de tip van Jolanda om in Cades Coves bij een beekje te picknicken, dachten wij dat het daar nu het perfecte moment voor was. We besluiten naar de Walmart te rijden, daar in te slaan (en we gooien de tank ook weer vol; gaat hard) en dan naar dat plekje te rijden. Onderweg zit Yvonne nog even lekker aan de cola, als ik even optrek ;-) ! En bij Townsend zit, vlak voordat je GSM NP inrijdt, nog zo’n zaakje met allemaal houtbewerkingen, en Yvonne heeft al steeds gezegd, dat ze een beer wil kopen bij zo’n zaakje. Laten we dan hier gelijk stoppen en ze slaagt natuurlijk gelijk !

IMG_4272

IMG_4273 

Vanaf daar rijden we dus verder naar Cades Cove, waar we net iets na 16uur zijn. We volgen de aanwijzingen van Jolanda en slaan af bij Sparks Lane en zien al snel het beekje en prachtig picknick-plekje. Er zit ook een andere familie aan de andere kant van de weg, met kinderen die heerlijk in het water spelen. Het water is ook verrassend warm; wij hadden echt ijskoud verwacht. Yvonne en ik maken het eten klaar (en we zijn aardbeien vergeten … hoe is het mogelijk …) en genieten heerlijk van de omgeving en de mannen, die heerlijk door het water aan het banjeren zijn. Life is Good !

 IMG_4276

 IMG_4280

IMG_4286

IMG_4293

IMG_4297

IMG_4299

Om 17:15 besluiten we lekker een rondje Cades Cove te doen, heerlijk op ons gemakje dan. En ook hier maken we weer gebruik van de tips van Jolanda, die aangeeft zeker ook eens in Hyatt Lane te gaan kijken, en ook daar bij het beekje. Dit is gewoon een 2-richtingen weg (anders dan de Loop zelf) en hier wordt weinig gebruik van gemaakt. We rijden naar het beekje, lopen daar rond, en afgezien van de prachtige uitzichten (want je staat midden in de vallei), geen beren. We rijden weer terug naar de Loop, maar daarvoor is een stukje bos en daar staat een auto stil. We gaan kijken en ja hoor, een moeder met 2 cubs ! Geweldig weer, foto’s zijn weer lastig tussen alle bomen en struiken door, maar die kleintjes zijn geweldig om te zien; die rennen en vliegen over elkaar heen. Echt geweldig. We kunnen hier echt een minuut of 5 staan genieten, geen andere mensen om ons heen (want die rijden op de Loop).

 IMG_8599

IMG_8600

IMG_8601

Als ze het diepe struikgewas in duiken, rijden we weer door naar de Loop. Daar net om de hoek staat een oud kerkje, en daarachter is het bos waar ze in verdwenen zijn. Ik stel voor even te kijken, je weet nooit of ze deze kant opkomen. We lopen het bos in en zien niets. We lopen nog wat verder maar op een gegeven moment zijn het dichte struiken, en daar wil ik niet verder; je zal ineens oog in oog staan met moeders …. In het open bos zie je ze van ver aankomen, en kan je rustig weglopen. Toch wel even spannend, want ze moeten hier dichtbij zijn …

 IMG_4303

IMG_4305

We stappen de auto weer in en rijden weer een stuk van de Loop. Als we aan de andere kant bij Hyatts Lane komen, rijden we die weer even in, langs het beekje en weer naar het bos waar we moeders net zagen. Een stukje verder, waar de Loop weer verder gaat, staat het helemaal vast ! Yvonne en de mannen springen eruit en lopen naar het kerkje. Daar steken moeders en de kinderen net de weg over ! Hadden we nu maar half uurtje rustig gewacht bij het kerkje, dan hadden we ze daar zien aankomen. Maar ja, dit is ook weer geweldig natuurlijk. De hele Loop staat nu muurvast en na een paar minuten zijn ze aan de andere kant de bossen in. Ik heb niets gezien, maar Yvonne en de mannen zijn weer helemaal enthousiast.

We besluiten de Loop nu niet te volgen (ivm de drukte), maar Hyatts Lane weer helemaal terug te rijden en vanaf daar de Loop verder te rijden. We zien weer meerdere hertjes en genieten van de prachtige uitzichten, voordat we rond 19uur Cades Cove weer uitrijden. Weer een geweldige ervaring rijker.

 IMG_8602

IMG_8610

Zoals altijd weer een uurtje rijden, door de prachtige omgeving, voordat we weer bij ons hotel zijn. We zetten de mannen af, nemen even wat te drinken en dan gaan Yvonne en ik even het centrum van Gatlingburg in. Het is bijna om de hoek van het hotel en lopen we winkelstraat in. Het is goed druk al, op de weg iets minder dan gisteren, maar ook lekker druk. We lopen heerlijk in het zonnetje, bekijken zo nu en dan wat winkeltjes en kopen nog een heerlijk ijsje. Wij vinden het wel leuk hier; niet echt om de ‘attracties’ te doen, maar een beetje mensen en winkels kijken, is altijd leuk.

 IMG_4306

IMG_4308

Rond 21:15 zijn we weer op de hotelkamer, die bijna blauw van de rook staat; in dit geval de warmte van de hottub, en de airco uit. Bloedheet dus, lijkt wel een sauna. En de mannen liggen lekker op bed, DS in de hand en tv aan. Wat een leven hebben die gasten toch ;-) ! De airco gaat snel aan, want het is niet te harden.

Wat een fantastische dag achter de rug zeg; prachtig weer, veel beren gezien en heerlijk genoten van Parrot Garden. Ik zoek de foto’s  van gisteren nog uit, dus kom totaal niet toe aan de weblog van gisteren of vandaag. Maar ik ga wel lekker op tijd naar bed, want morgen zetten we de wekker om op tijd naar Cades Cove te gaan ! Om 22:15 liggen we erin.

13 reacties:

famscheepensgoesorlando zei

sjonge jonge wat een lang verslag echt heel veel werk.....natuurlijk wel prachtiggg om alles te kunnen zien ...
en op naar de volgende prachtige dag....
we lezen het weer
geniet ze mee zijn alle
marij

Corry zei

Echt veel doen jullie hoor.Allemaal goede tips voor een volgende reis!!

Nancy. zei

Helemaal top om 2 dagen achter elkaar te lezen.....jullie zien er goed uit, helemaal vrolijk bruin en stralend, heerlijk!!!

Op naar Atlanta!!

"Rick, Sunshine State" zei

Wat een prachtige foto's je wilt er gewoon ook naar toe, wat halen jullie steeds veel uit een dag, waanzinnig leuk. Deze ervaring met de kids is werkelijk genieten, voor zowel jullie als de small adults....

Teleton zei

Zo, na de dubbele dosis dierenplezier kunnen we er vandaag weer tegen aan! Bonus zijn natuurlijk de berenverhalen, zo leuk, omdat we zelf ook de spanning kennen; laten ze zich zien, hoe lang en welke b(o)erenl*l weet zich nu weer niet te gedragen?

Heerlijke avonturen weer en de scheuren en vlekken verhogen de feestvreugde natuurlijk; geen beter vermaak dan leedvermaak!

Cynthia en Theo zei

Wederom schitterende foto's .En het weer is volgens mij ook een stuk beter geworden.
Gaan nu toch ook twijfelen om volgend jaar ook een rondreis te maken.

Ronald zei

Wederom een schitterende dag met mooie foto's.
Hoe plan je zo'n route toch weer ?

Gr. Ronald

Jesse zei

Foto's van Greenbrier zijn prachtig, vooral die van het watertje met de zonnestralen en beetje mistig. Mystieke sfeer, mooi.
En kleurige foto's van de papegaaien.
Idyllisch lunchen zo!

Agnes zei

om 6.15uur lukte reactie niet en nu lees ik alle reacties die IK OOK HAD WILLEN SCHRIJVEN haha, wel leuk om de reacties er acheraan te lezen.
Dus inderdaad is het met de dieren altijd leuk. Mat met zijn hyacintara. Super voor hem, en maar lachen en plezier hebben,dan de beren foto's . wat een spanning he. Geniet maar lekker verder. Liefs van hier....

Sonja zei

Wat een heerlijk lang verslag en geweldige foto's weer. Zo'n prachtige natuur. Jullie hebben het echt fantastisch daar.

P zei

ik denk ik heb niks te doen op mijn werk ik kijk weer eens op de blog...
Wat veel te zien. Ik begon nog te lezen maar na een halve dag alleen verder gegaan met foto's kijken. Die geven toch wel een goede indruk geloof ik! Erg mooi hoor. Als ik nog eens geld over houd ga ik ook zoiets doen!

Alex zei

weer een heerlijke "drukke"dag. Volgens mij sta je wel al echt op de relax-stand. Hoe kun je nu de aardbeitjes vergeten zijn te kopen ??

Barkies zei

Echt heel leuk die papegaaien en ik blijf me echt verwonderen over de natuur en het wildlife aan die kant. Het is echt nieuw voor ons dat die kant ook zo mooi is. Bedankt voor de tips