maandag 5 juli 2010

Dag 2 4th of July

De volgers blijven zich aanmelden, we zitten inmiddels al op 115 en hartstikke leuk om alle reacties te lezen. Ik ga dus maar door op de manier die ik altijd doe ;-) !

Vandaag onze eerste nacht weer in de US. En die verloopt prima; lekker knus in de ‘queen’ bedden, om 2:15 ben ik wel wakker, maar val uiteindelijk weer tot 4uur in slaap. Dan blijf ik maar een half uurtje liggen en ga eruit. Yvonne is ook al wakker, maar die blijft nog liggen, terwijl ik online ga en de weblog bijwerk. Rond 5:45 worden de mannen wakker, die hebben lekker doorgeslapen. We besluiten te douchen en op weg te gaan naar het Vrijheidsbeeld, waar we voor 8uur tickets hebben.

Rond 6:50 lopen we het hotel uit en aan de overkant zit een deli. De mannen willen graag een donut bij Dunkin’ Donuts, dus Yvonne en ik nemen allebei een (dure) croissant; balen, want ze zijn duidelijk niet vers … Dunkin’ donuts zit ietsje verder, maar is nog niet open … Jammer, maar in een zaakje verderop vinden we wel donuts, dus de mannen hebben hun ontbijtje. Rond 7:05 lopen we de subway in, koop ik voor $ 8 de kaartjes en kunnen we op weg. Alleen duurt het zeker 20min voordat de eerste metro komt, net gemist zeker …

IMG_3266

IMG_3271 IMG_3270

Om 7:40 staan we bij de Staten Island Ferry en lopen we richting Clinton Castle, waar we onze kaartjes besteld hebben. We zijn gewaarschuwd voor lange wachtrijen, zeker op deze dag. Dus we hebben de ‘eerste lichting’ om 8uur. Het bleek overigens, dat ze maar 240 kaartjes per dag beschikbaar hebben voor ‘Crown Access’, dat is weer positief dan. Maar de kaartjes ophalen gaat heel snel en we kunnen doorlopen naar de eerste security check. Ook dat gaat vlotjes en om 8:15 staan we te wachten om de boot op te gaan, met al aardig wat mensen voor ons. Maar na 5min mogen we de boot op en om precies 8:30 vertrekt die, met natuurlijk PRACHTIGE uitzichten.

 IMG_3274 IMG_3276 

Op het eiland moeten we ons speciaal melden bij het Visitor Center, waar onze ID’s gecontroleerd worden en we polsbandjes krijgen, die volgens de (supervrolijke) ranger, soort Walt Disney fastpasses zijn; we krijgen er overal voorrang mee ;-) ! Hier staat overigens dat pas in September weer beschikbaarheid is voor kaartjes naar De Kroon, dus je moet er wel op tijd bijzijn … We gaan ons melden, mogen ALLEEN fototoestel en medicijnen meenemen, de rest moet in een kluisje. De mannen nemen wel hun Iphone mee, omdat je die wel mee mag nemen als foto-toestel, als je die niet hebt. Ik laat mijn mobiel achter.

IMG_3281

We moeten de tweede controle door, waar we gelijk vooraan in de rij mogen, nadat we onze ‘polsbandjes’ hebben laten zien. Hier krijgen we een nog strengere controle, maar ook hier weer alles ok. Dan lopen we het ‘beeld’ in en moeten we ons weer melden bij een ranger, waar we ingedeeld worden in de groep van 9:35. Ze delen iedereen op in groepjes van 10 personen, die ze dan over de dag spreiden. We lopen even rond, er is een soort klein museum over het beeld en de originele vlam staat hier ook. Daar maken we weer wat foto’s en de mannen hebben er weer veel plezier in … Soms word je wel een beetje moe van ze (Matthew is ongeveer 4 keer voor de foto in beeld gesprongen en vond het erg grappig om in de neus van het Vrijheidsbeeld te ‘peuren’ …) !

IMG_3287 IMG_3290 

IMG_7781

Om 9:30 staan we klaar en om 9:35 krijgen we de instructie; het is 354 treden vanaf hier, het is zwaar, het is warm (beeld is immers van staal), dus neem je tijd, niemand haast je op, je gaat in je eigen tijd alle treden op. Het is wel smal en steil … Yvonne wil eigenlijk niet mee (heeft last van claustrofobie en denkt het ook fysiek niet te halen), maar besluit wel een stuk mee te gaan, tot de voet van het beeld (toch al snel 150 treden). Onderweg nemen we al afscheid van Von; zij gaat haar eigen tempo verder.

 IMG_3291 IMG_3293

Maar het gaat bij ons echt heel makkelijk. We stoppen 1 keer onderweg, maar vooral omdat het smal is en de wenteltrap maakt je wel wat duizelig. En het is inderdaad GOED warm. Maar binnen 10min zijn we boven; WAT EEN ERVARING. Alleen het gevoel, dat je bovenin die Kroon staan ! Het is allemaal superklein en supersmal, maar het geeft een onbeschrijfelijk gevoel. Hier hebben we echt geen spijt van; en eerlijk gezegd, Yvonne had ook best mee kunnen gaan, maar ja, dat is achteraf natuurlijk. We hebben aardig wat foto’s gemaakt; de mannen met hun Iphones, want ja, dat moet op hyves natuurlijk ….

IMG_3310 IMG_3303IMG_3294 IMG_3298 IMG_3301 

Na 10min, met het zweet over onze rug, besluiten we weer af te dalen. Niemand voor ons gehad op de heenweg, en ook op de terugweg is het rustig. Best een goed systeem op deze manier; ik had mijn eigen mobiel overigens ook makkelijk mee kunnen nemen … Ach ja, lekker rustig dus ;-) ! Naar beneden gaat natuurlijk makkelijk(er) en snel. Overigens wel iets onhandiger, want door mijn lengte moet ik ‘achterover hangend’ naar beneden lopen, dat is wat tegen-natuurlijk …

IMG_3313

Iets voor 10uur zijn we dus weer beneden, op de Pedestrial, het voetstuk. Hier maken we nog wat foto’s, voordat we weer een stukje verder afdalen naar de voet van het beeld, waarna we het laatste kleine stukje nog helemaal naar beneden moeten maken. We zagen overigens Yvonne al lopen, die had lekker wat foto’s gemaakt onderweg.

 IMG_3316 IMG_3319 IMG_3320 IMG_7811

De mannen vlogen gelijk op Yvonne af en moesten hun verhaal natuurlijk kwijt. Daarna moesten ze even met Denise bellen en met oma, om ook daar het verhaal even te vertellen. Helemaal hyper waren ze ! Hier een paar foto’s van Yvonne:

IMG_7805 IMG_7800IMG_7792 IMG_7798 

Daarna werd het ‘statief’ ingeschakeld. Die heb ik vorige maand voor mijn verjaardag gehad, maar je kan vast wel raden wie daar weer de hele tijd mee in de weer was … Maar ik geniet daar wel van; Yvonne die volledig in beslag genomen is door het statief en de instellingen om ons allemaal op de foto te krijgen. Ook weer gelachen natuurlijk, met de nieuwe afstandsbediening ;-) ! Maar dat hoort erbij. En, zoals op de foto’s te zien is, het is prachtig weer en erg warm !

 IMG_3323 IMG_3325 IMG_7818

Daarna bij het Vrijheidsbeeld:

 IMG_3326 IMG_3327 IMG_7820 IMG_7823

We relaxen nog even in het gras (vooral de mannen dan) en dan is het alweer bijna 10:45 en besluiten we de boot om 10:55 naar Manhattan te namen (Ellis Island slaan we lekker over) ! Het is zo warm, we willen even rustig zitten en wat gaan eten, en vooral VEEL drinken ;-) !

 IMG_3330IMG_3328 IMG_3332  IMG_7831

Om 11uur varen we weg en rond 11:30 staan we weer in Battery Park, een mega-ervaring rijker. We lopen richting Broadway, en stappen de eerste Subway in, waar ik vaak heb gegeten toen ik daar twee gebouwen naast werkte. Toch weer beetje nostalgie ;-) ! We nemen daar allemaal een superlekker broodje en lopen dan richting Wall Street, waar we wat foto’s maken, ook onderweg van mijn kantoor-pand (25 Broadway).

 IMG_3340 IMG_3341

We lopen richting Trinity Church terug naar Broadway en duiken daar om de hoek even de Borders in. Een heerlijke boekenwinkel, waar we allemaal, op verschillende afdelingen, graag rondstruinen. Daarna lopen we verder richting Ground Zero, en zien hoe de gebouwen toch ineens de hoogte in gaan; eind januari daar geweest, maar toch al redelijk wat progressie. In de achtergrond het WFC, waar ik ook vaak voor mijn werk geweest ben, ook een kantoorpand van ons. Allemaal heel goede herinneringen, overschaduwd door wat er op 9/11 gebeurd is …

IMG_3343

We stappen daarna Century21 in, waar we wat simpele dingetjes kopen, zoals sokken, riemen e.d. Daarna lopen we door naar het 9/11 Museum inzake de nieuwe bouw-werkzaamheden die verricht worden. Onder de indruk van wat hier op de planning staat, lopen we richting de metro, die we naar de Macy’s nemen. WAUW wat een drukte hier zeg. Niet zozeer binnen, maar vooral buiten op de straat.

IMG_3345

IMG_3351  IMG_3349

In de Macy’s slagen we redelijk voor kleding. Heel veel aanbiedingen vanwege 4th of July, dan nog de 10% extra als buitenlandse bezoeker, en dan gaat het hard ;-) ! Bepakt en beladen lopen we nog even door naar de Lane Bryant, waar Yvonne wil rondsnuffelen, maar al snel heeft ze het gezien daar. We houden een taxi aan en om 15:10 vertrekken we richting hotel.

IMG_3353

Rond 15:30 zijn we lekker op de kamer. Even lekker 2 uurtjes doen wat we allemaal zelf willen; de mannen lekker op bed op de DS, ik even achter de laptop, weblog alvast bijwerken, Yvonne lekker tv kijken (golf) en even uurtje haar ogen dicht.

IMG_3355

Om 17:30 zijn we er weer klaar voor. Tijd om lekker ergens wat te gaan eten. Iedereen heeft zin in wat anders; en aangezien we flexibel zijn EN vakantie hebben, doen we dat gewoon lekker ! De mannen willen allebei ….donuts ! Ach ja, waarom niet. Yvonne wil een pizza bij Sbarro en ik wil wel een Chicken Caesar Salad, maakt me niet uit waar. We besluiten richting Rockefeller Center te lopen, omdat we weten dat daar een Dunkin’ Donuts zit. Voor $ 4 heb je 6 donuts; en allebei willen ze er wel 3, dus dat komt prima uit.

 IMG_3359 IMG_3360

Ik bedenk dat het wellicht wel gezellig iets samen met Yvonne iets op het binnenplein van Rockefeller Center te eten; daar waar normaal de ijsring is, heb je nu tafels en kun je wat eten. Dat lijkt Yvonne een prima idee; de mannen kunnen dan lekker wat drinken en DS-en. Als we zien wat we daar kunnen eten, twijfelen we toch weer. Is wel anders dan dat we beiden in gedachten hadden … Wat doen we ? Yvonne oppert dat we toch dichtbij Del Frisco’s zitten, waarom eten we daar niet wat ? Wat een geniaal idee ! Daar heb ik wel trek in.

We lopen langs Rockefeller’s Top of the Rock. Ik vraag nog of we daar naar het vuurwerk kunnen kijken; dat zou kunnen, maar de kaartjes van 18uur tot 22uur zijn allang verkocht … Tja, was te verwachten natuurlijk. We lopen verder en steken de straat over, waar Del Frisco’s zit. Dit is 1 van de beste steakhouses van New York en heb er al een paar keer gegeten. Een groot verschil met de reguliere ‘steakhouses’ is dat ze er jonge en mooie vrouwen in de bediening hebben, dus ik vind het hier prima.

Maar zou het niet vol zitten ? Nou, als we door het raam kijken, lijkt het wel leeg ? Ik vraag nog even na, maar we kunnen er zeker eten en krijgen een tafeltje boven, waar het ietsje drukker is. De mannen hebben niet veel trek meer, en besluiten samen het ‘voorgerecht’ te nemen, de uienringen. Dat is hier een hele grote berg, die krijgen ze nooit op, weten we nu al. Als ze dan ook nog eens superlekker vers brood hebben, waarvan we er 3 krijgen voordat we het eten zelf krijgen, weten we dat we veel uienringen zullen overhouden … Yvonne bestelt de Filet Mignon, en ik een New York Strip !

 IMG_3361

IMG_3363

IMG_3365

En inderdaad, de uienringen blijven grotendeels over, en die gaan in een ‘doggy-bag’. De mannen vragen of ze samen naar de Nintendo World mogen, terwijl wij nog rustig dooreten. We twijfelen even, maar kom op, het zijn al grote mannen, dus zij gaan er lekker samen vandoor. Wij eten rustig verder en bestellen zelfs nog een toetje; nou ja, ik dan, een IJscoupe Romanov ! Toch mijn aardbeitjes !

IMG_3366

Maar dit blijkt ook weer een HELE VOLLE schaal te zijn, dus zelfs samen met Yvonne, krijg ik deze niet op. Gelukkig verschijnen de mannen ineens weer, want de winkel was helaas al dicht. Samen eten zij het ijsje verder op. De rekening is natuurlijk hoog, maar wat je er voor krijgt, is het zeker waard. We hebben TOP gegeten vanavond ! We lopen vervolgens weer rustig terug richting Times Square. Ongelooflijk, wat is het DRUK.

IMG_3369

We twijfelen nog even wat te doen. Yvonne wil terug naar de hotelkamer, en ik wil nog naar het vuurwerk gaan kijken. Yvonne is bang dat het veel te druk zal zijn, en daar heeft ze geen zin in. Ik bedenk me wel, dat de vraag is hoeveel en hoe goed ik het kan zien, maar dat ik wel erg dicht in de buurt ben nu, dus toch wil gaan kijken. We besluiten in ieder geval richting hotel terug te lopen, maar gaan eerst nog de M&M Store in. Dit blijft toch iets bijzonders. Net iets voor 20uur zijn we bij het hotel en om 20:30 ga ik met de mannen op pad !

Het is nog steeds verschrikkelijk warm, maar dat mag de pret niet druk. Heerlijk de hele weg kletsend, lopen we vanaf ons hotel naar de Hudson-kant van Manhattan. Alleen tussen (ongeveer, weet het niet precies meer) de 12e en 60e straat kan je toegang krijgen tot de ‘rijksweg’ die om Manhattan heenloopt, de West Side Highway (ofwel 12th Ave) en die speciaal hiervoor afgezet is. Als we bij 11th Ave komen, zien we al stromen mensen lopen richting het Noorden. Het blijkt dat bijna alle straten om toegang te krijgen tot de Highway al vol zijn en geen mensen meer toelaten. Zouden we dan echt te laat zijn ?

We volgen de stromen en bij 56e straat (wij komen van 53e) kunnen we toch richting de Highway. Maar wat een drukte ! Het lijkt helemaal vol en vast te lopen, en we zien al mensen omkeren, maar het blijkt naar een hele smalle toegang te gaan, dus het gaat langzaam, maar het loopt door. Ik had al gezegd, we blijven hier gewoon en zien het wel, maar uiteindelijk komen we dus op de Highway en zien dat de 56e straat inmiddels ook afgesloten is; veel later hadden we niet moeten komen dus. We vinden ineens een plekje op een hele grote bloemenbak en gaan daar zitten, precies om 21uur. Maar ja, waar komt het vuurwerk en kunnen we het goed zien …

IMG_3376

We kletsen lekker, de tijd vliegt voorbij en om 21:25 start het vuurwerk ineens met veel oh’s en ah’s. Er wordt zelfs geklapt (er is vuurwerk in Smileys en dat vinden die Amerikanen geweldig natuurlijk), veel geklapt en wij klappen wel mee ! Het is inderdaad erg mooi en spectaculair. We hebben prima uitzicht (denken we, want je kan het niet vergelijken natuurlijk) en na 20min besluiten we rustig alvast richting uitgang te lopen, in ons geval naar de 55e straat. Altijd lastig foto’s te maken van vuurwerk (voor mij in ieder geval), maar hier voor het idee.

 IMG_3377 IMG_3380 IMG_3383

Daar pikken we vanuit de straat nog een paar minuutjes mee (met een heel ander uitzicht) en lopen dan toch maar vast terug, om de drukte voor te blijven. Aan het geluid te horen, missen we een paar minuten later de ‘grande finale’, maar wij zijn lekker op weg en lopen in een kwartiertje naar het hotel. Lekker druk op straat en erg warm, maar zonder problemen verder. Om 22:10 zijn we op de kamer; kletsen nog kort met Yvonne (die al lag te slapen, maar op tv wel eea gezien had) en crashen in bed; moe, maar voldaan na deze heerlijke dag !

18 reacties:

kimmie zei

Jee dat ziet er goed uit die dag. Goeie tip voor een keertje NY het vrijheidsbeeld beklimmen. Het leest ook weer heerlijk weg. Ben benieuwd naar de volgende dagen.
groetjes Kim

Nancy. zei

Man man, wat een eerste dag....die foto op de hotelkamer lachen hoor een van die mannen naast dat bed!!

Ik ga er snel een reservering tegenaan gooien voor Oktober...we willen nu natuurlijk ook in die kroon!!

Jesse zei

Wat een superdag hebben jullie gehad, fantastisch om in de kroon van het vrijheidsbeeld te zijn. En dat ook nog op 4 juli! Superlekker weer ook, mooi die blauwe luchten en genieten van dat bijzondere moment. De trap naar boven ziet er inderdaad wel heel krap uit! En wat een geweldige foto's van Manhattan en van jullie, leuk dat het er zoveel zijn. Echt een optimale beleving van jullie eerste, volle dag!
Mooi ook dat je je weblog precies hebt geupload op het moment dat ik op mijn werk even tijd nam om een boterham te eten, dank je wel daarvoor ;-)

Tinnetam zei

Zo te lezen een te gekke dag in NY met een heel speciaal begin en als toetje het vuurwerk. Jullie hebben voor de volle 100% genoten en ik had niet anders verwacht :-)

Heel veel plezier vandaag en lekker twitteren hoor. Hebben wij alvast een klein voorproefje op je verslag :-)

Twinmom1995 zei

Het ziet er alemaal weer gezellig uit.
New York willen wij ook graag nog eens aandoen.
Ik heb Melvin nog maar niet verteld van de Nintendostore, is hij helemaal gek van, met name de Zelda spellen.
Zelf zou ik ook wel zo'n ds xl willen hebben maar hier zag ik dat de prijzen niet veel anders zijn dan in Nederland.
Gaat zeker weer een andere flashkaart in dan de ds lite?
Heel veel plezier nog de komende dagen!

pumi1000 zei

Hoi allemaal,

Het plezier spat er van af en het is leuk te zien hoe Yvonne bezig is met het statief.....maar het resultaat mag er zijn leuke foto's waar je allemaal op staat!

Veel plezier verder,

Aggie zei

Jeetje, wat een fantastische dag hebben jullie gehad. Wat een hoogtepunten op een dag, niet te geloven. Dat jullie genieten is overduidelijk te zien op de foto's. Die grijns van je, herken ik van mezelf...loop ook de hele dag te smilen als we in de USA zijn. Nou, geniet lekker verder met z'n vieren. Have Fun!!

Agnes zei

Het lijkt net of jullie al veel langer weg zijn, zoveel heb je al te vertellen. En bljf veel van de gezellige foto's sturen met die stralende gezichten. Ik word er zelfs beetje vrolijk van....
Gaaf hoor die kroon. zou ook niks voor pa zijn.... WEL VOOR MIJ....dus wie weet. en t eten zag er ook weer super uit...

famscheepensgoesorlando zei

dat waxs dus een super dag...
kaaaaaaaaaaaaai mooi...
en natuurlijk kunnen die manne zo even weg zonder ouders...die tijd komt nu...weer meer tijd voor elkaar en ff alleen..dus geniet daarvan samen...
en tot morgen maar weer opnieuw een leuke dag denk ik zo
groetjes marij

"Rick, Sunshine State" zei

Wow wat lijkt het alsof jullie al weken onderweg zijn. Wat veel maken jullie mee, en het is echt pas de eerste dag.

Nou genieten hoor, ben benieuwd wanneer je de auto ophaalt welke het wordt.

hekkietravel zei

Hoi RJ en Y en boys,

Wat een fantastische eerste dagen daar in New York. Dat ziet er wel eventjes anders uit met dat mooie weer dan wij hadden in maart.
Leuk om het vuurwerk mee te maken in NY.
Veel plezier verder en doe die "neuspulker" de groeten van mij...;-)

Tot de volgende keer.

Groetjes Marjan (hekkie)

Sonja zei

Wat een geweldige dag hebben jullie gehad zeg. Zo veel gedaan en alles zo relaxed.
Ik moet erg lachen om de foto's van de jongens. Hangend naast het bed of inderdaad net even snel voor de lens springen. Zo herkenbaar.

Ronald V / Jarjarbinks zei

He RJ, mooi dag zie ik alweer. Jullie hadden het over het eten, is dit echt 3 keer zo duur dan bv in Florida?
bv een steak rond de $15 kost in NY rond de $45?

Blijf schrijven gaat prima zo.

Groetjes, Ronald/Jarjarbinks

Victoria zei

Jullie hebben echt een superdag gehad zo te zien!

Wel leuk dat de jongens nu ook echt boys worden :)

Groetjes,
Victoria (AA.com)

mirjam zei

Wat een smalle trap joh. Om inderdaad claustrofobie van te krijgen hoor. Maar wel heeeeeel erg leuk. Geweldig ook die camera met afstandbediening op statief. Kan me echt voorstellen dat dat af en toe lachen is. Ziet er allemaal zeer professioneel uit Yvon. Wij wensen jullie weer heel veel plezier maar dat zit wel goed zie ik al aan de foto's groetjes hoor

Sylvia zei

jeetje wat hebben jullie al een hoop gedaan op zo'n eeste dag! echte super om in de kroon van het vrijheidsbeeld te staan, maar of ik het ook zou durven... Toen wij er in maart waren zijn we niet bij het beeld geweest,maar voor de volgende keer weet ik wel beter ha! Ook super om de skyline te zien en ground zero, brengt alle herinneringen weer terug he? De bouw gaat echt super snel. Wat een geweldige camera hebben jullie en wat een prachtige foto's!! kijk uit naar het volgende verslag!

Alex zei

wat een lekker verslag weer. We weten precies wat jullie vandaag hebben gedaan. En eindelijk aan de aardbeien ;-)

Pieter en Petra zei

Yvonne heeft een goede stijl van fotograferen, that's the way i like it !!! Zo'n remote voor je camera is echt ideaal, heb hem vorige week ook nog gebruikt voor de groepsfoto met Teleton op mn blog.

De trap van het Vrijheidsbeeld zal voor Petra en mij een ware beproeving zijn, dit doordat wij een aandoening aan onze luchtwegen hebben, maar zouden het er wel voor over hebben.

Bedank voor de tip van Del Frisco’s , ik ben ook een liefhebber ;-)

En dan die aardbeitjes, terwijl ik net je blog aan het lezen was had ik ook een bakje bij mij staan... heerlijk !!!

Groetjes,
Pieter "PenPe"