donderdag 8 juli 2010

Dag 5 Washington Monument en Capitol

Vanmorgen was ik om 5:15 weer wakker en tot 6uur wakker gelegen. Toen ben ik er maar uitgegaan, even email wegwerken, snel wat weblogs doornemen en om 7uur de lichten aan, want we moeten weer op pad ! Allemaal douchen we en om 7:45 zitten we aan het ontbijt in de lounge. Dat is weer geweldig goed; weer veel lekkere verse aardbeien en allerlei lekkere warme hapjes. Ook de komende dagen ontbijt gaat dus helemaal goedkomen !

 IMG_3633

IMG_3634

Om 8:15 gaan we op pad; lekker flesjes water bij ons, want het zou weer warm worden. En dat merken we inderdaad gelijk als we buiten het hotel komen; het is alweer bloedheet. Alhoewel we wel wat wolken aan de hemel zien, dat hebben we nog niet eerder gezien. De stad is (natuurlijk) compleet anders dan New York; geen drukte en gehaastheid, lage prachtige gebouwen en brede wegen. We lopen rustig, want het zweet loopt al langs ons lichaam. We komen langs het FBI gebouw en bij de National Archives lopen we The Mall op.

 IMG_3639

IMG_3644

We doen er toch langer over dan ik dacht en zijn pas om 8:50 bovenop het heuveltje van het Washington Monument. Want het wandeling is dat nog; totaal geen schaduw en dan nog een stukje omhoog lopen … We hebben kaartjes voor 9uur, en zien al aardig wat mensen voor de ingang, midden in de zon. Wij gaan daarnaast zitten, met een geweldig uitzicht op het Lincoln Memorial. Maar al snel kiezen wij een plekje aan de achterkant van het Monument, waar we in zijn eigen schaduw staan/zitten, nog steeds warm uiteraard, maar door een zacht windje, redelijk vol te houden.

 IMG_3647

IMG_3648

IMG_3650

Om 9uur vormt zich een rij om naar binnen te gaan en wij sluiten achteraan aan. Gelukkig komen er dan wat wolken voor de zon, waardoor het draaglijk blijft. Om 9:15 mogen wij naar binnen, langs de security check (alleen water mag mee naar binnen, verder geen vloeistoffen) en daarna de lift in. Boven is het uitzicht GEWELDIG ! Een paar kleine ramen, 2 aan elke zijde, geven je een prachtig uitzicht over Washington, zeker gezien dit het hoogste gebouw is van de omgeving (niets mag hoger gebouwd worden). Richting het Capitol en het Pentagon is het uitzicht wat minder mooi (wat ‘heiig’ lijkt het), maar nog absoluut de moeite waard.

 IMG_3656

IMG_3659 

IMG_3662 

IMG_3665

IMG_3663 

Een verdieping lager zijn nog wat wetenswaardigheden, een soort klein museum en dan stappen we weer de lift in. Die gaat ineens langzaam op 2 punten waar plakkaten te zien zijn van de verschillende US staten en die dus hierbinnen hangen. Om 9:45 zijn we weer beneden, een ervaring rijker ! We gaan de hitte weer in en lopen richting het Museum of American History, waar we de US vlag, de Star Spangled Banner weer willen zien. Om 10uur gaat het museum open, en dat komt dus mooi uit. We maken het rondje langs de vlag, wat weer interessant en indrukwekkend is. Deze keer zijn we zo’n beetje alleen; vorige keer stonden we in een hele lange rij.

IMG_3674

Eigenlijk hebben de mannen en ik niet zo’n zin in de rest van dit museum, en gaan we liever naar het Natural History museum, waar Yvonne dus weer niet zoveel mee heeft. Aangezien het naast elkaar ligt, laten we Yvonne hier achter en spreken we om 11:30 af in het Natural History museum. De mannen willen graag de Hope Diamond zien, en de Minerals/Gems afdeling. En natuurlijk de dinosaurussen, dus genoeg te zien en te doen. Geweldig vinden ze alles weer.

 IMG_3680 IMG_3684

IMG_3686

IMG_3694

IMG_3692

We komen ook nog op de afdeling kleine insecten en daar kunnen we verschillende kleine insecten zelf vasthouden, zoals grote kevers en krekels, en een soort groene rupsen. Ik daag de mannen uit, maar die zien het niet zo zitten. Ik blijf doorgaan, noem ze watje en aansteller, waarna ze het op mij gooien; ik doe het toch ook niet ?! Als jullie het doen, doe ik het ook. Als ik denk dat ze er niet intrappen, besluit Robin toch de groene rups te willen vasthouden, en daarna Matthew. Tja, dan moet ik er ook aan geloven !

 IMG_3699

IMG_3702

IMG_3704

De tijd is voorbij gevlogen, en het is al bijna 11:30. We vliegen nog door wat afdelingen heen en om precies 11:30 zijn we beneden in de ontvangstruimte. Ik sms Yvonne dat we rechts van ‘de olifant’ zitten en daar komt ze al aanlopen, ze zat links ;-) ! We besluiten alvast te gaan eten, want om 13:30 hebben we de tour door het Capitol geboekt, en je moet een uur eerder aanwezig zijn voor controles e.d. En we herinneren ons nog van vorig jaar, dat dat zeker niet overdreven was. We zoeken het restaurant op van het museum, en dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. Veel (ongezonde en prijzige) keuzes en we nemen allemaal wat anders, plus drinken met gratis refills, dus we tanken weer bij.

IMG_3709

Inmiddels is het dus bijna 12uur, en gaan we op pad richting het Capitol. De ingang ligt aan de achterkant, en ook hier moeten we een heuvel op om daar te komen. De hitte is nu wel op zijn hoogtepunt, want we hebben het allemaal vrij zwaar. We houden onderweg dan ook even een pit-stop, want dat hebben we echt nodig.

 IMG_3714 IMG_3716

IMG_3719 IMG_3721

Om precies 11:30 staan we voor de ingang van het Visitor Center van het Capitol. En we zien geen rij ? Vorige keer stond de rij buiten tot helemaal de trap op … Daar waren we nu bang voor, maar we waren zo binnen en door de controle. Heerlijk, weer airco ! Als ik mijn kaartjes ga ophalen, kunnen we ook gelijk met de volgende tour mee, hoeven we niet nog een uur te wachten. Prima ! We kunnen dus gelijk de rij in, de film bekijken en de tour mee. Weer een geweldige ervaring, al is het wel bekend voor ons, na de tour 1,5 jaar terug. De tijd vliegt wel voorbij, om 13:30 is de tour alweer voorbij, veel te snel.

 IMG_3722

 IMG_3726

 IMG_3730

We besluiten hier de tunnel naar het Library of Congress te nemen, die aan de andere kant van de straat ligt. Toch wel even interessant, omdat hier National Treasure 2 zich even afspeelt en natuurlijk het boek Het Verloren Symbool, die we allemaal gelezen hebben. Het is een prachtig gebouw, ook weer van binnen. De echte ‘zaal’ kan je niet in, maar ik maak wel beneden een foto. Vanaf het balkon kan je de zaal mooi overzien, maar foto’s maken is daar verboden. Toch absoluut de moeite waard om hier even naar binnen te gaan, maar langer hoeft voor ons ook weer niet.

IMG_3740 IMG_3736

IMG_3738

Om 14uur hebben we het gezien. Als we naar buiten lopen, knallen we weer tegen die ‘muur’ aan. Ik heb het wel even gehad en houd gelijk een taxi aan. Het is maar 10min met de taxi naar het hotel; de grapjassen hier in Washington hebben wel verzonnen dat je voor elke extra passagier, $ 1.50 extra moet betalen. Op zo’n korte rit niet echt in verhouding, maar goed … Ik ben natuurlijk een beetje een zeur … Om 14:15 zijn we weer op de kamer, en doen we lekker allemaal ons eigen ding; Yvonne gaat lekker in bed liggen met de tv aan (en we zien dat voetballen begint, dus maar even kijken), ik duik achter de computer en werk de weblog wat bij en de mannen gaan lekker op bed met hun DS !

IMG_3742

IMG_3744

De wedstrijd is vrij saai, dus voordat de eerste helft afgelopen is, heb ik de weblog al weer helemaal bijgewerkt. Yvonne ligt inmiddels lekker te slapen, dus ik kijk alleen naar de 2e helft. Dan is het inmiddels 16:15 en besluiten we naar de Pentagon Mall te gaan; even een beetje shoppen en ook daar in de buurt gelijk wat eten, is het idee. Yvonne duikt nog even onder de douche, en rond 16:30 gaan we op pad !

Als we TomTom hebben ingesteld en op pad zijn, bedenken we dat we door de vroege lunch best al trek hebben. Ik vraag de mannen of ze trek hebben in Outback of Olive Garden, en het is unaniem Outback. Dus we stellen in Outback in Arlington en dat is maar ietsje verder rijden. Sterker nog, om 17uur staan we al op de parkeerplaats van de Outback en we herinneren ons dat we hier eerder ook al een keer gegeten hebben. Het is uiteraard niet druk, bestellen lekker Cola Zero (en Yvonne gewone Cola) en kiezen voor het standaard brood als voorafje (met honeymustard; speciaal om vragen, heerlijk !!). Ik bestel The Melbourne, Robin de 14oz Strip, Matthew de 12oz Sirloin en Yvonne bestelt ook de 12oz Sirloin met speciale saus.

 IMG_3746 IMG_3749

IMG_3750

En het is weer zo verschrikkelijk lekker; we hebben allemaal top gegeten en Robin heeft die gigantische steak ook weer makkelijk op. Tja, het kindermenu is er wel af, en dat merk ik nu steeds aan de rekening. Maar goed, ook dat hoort erbij. We horen mensen achter ons praten over de Target, en daar moeten wij ook nog wel even heen, nog wat kleine benodigdheden (shampoo, dextro, etc). Die ligt in Church Falls, heel dichtbij en onderweg zien we zelfs een Dairy Queen, dus daar gaan we straks een toetje halen !

IMG_3752

Robin haalt ondertussen een aardbeienshake bij de naastgelegen McDonald, waarna we naar de overkant rijden en Matthew en ik weer een overheerlijk chocolate dipped cone halen bij de Dairy Queen. Daarna stellen we de Pentagon City Mall in. We parkeren rond 19uur daar in de garage. We bedenken of we nog naar het Pentagon Memorial zullen gaan, maar het is zelfs nu nog 102F, dus we slaan dat maar over en gaan de Macy’s in. Yvonne koopt daar nog een mooie nieuwe Ralph Lauren zonnebril (haar recente Oakley zonnebril had onze nieuwe ‘puppy’ in 3 stukken in de gang neergelegd …) en daarna slagen we voor Matthew en Robin nog voor 2 oranje t-shirts bij Abercrombie & Fitch voor a.s. zondag ;-) !

Inmiddels is het 20:45 en hebben we genoeg rondgelopen hier en besluiten richting hotel te gaan. Het is nog steeds boven de 100F, ongelooflijk, maar we willen toch nog wel even bij het Witte Huis gaan kijken, die hebben we alleen vanaf grote afstand gezien (vanuit het Washington Monument). We kunnen letterlijk om de hoek parkeren, gooien er 1 dollar in voor 30min en lopen Pennsylvania Ave op. Het is er nog steeds druk en het begint net goed donker te worden. Het Witte Huis ligt er dus prachtig verlicht bij. Ik maak nog wat foto’s, waarvan ik niet verwacht dat ze goed zullen gaan, maar het valt niet tegen.

IMG_3765

IMG_3764

Nog steeds bloedheet dus, het lijkt wel of de temperatuur niet zakt. We stappen de auto weer in en om 21:10 zet ik Yvonne en Matthew af voor het hotel, terwijl ik, krent als ik ben, kijk of ik nog in de buurt gratis kan parkeren en dus de $ 20 kan uitsparen. Ik rijd een rondje, check een paar meters, en kan letterlijk voor het hotel op straat parkeren, maar ik moet tot 22:00 betalen en morgen om 7uur er weer wat geld in gooien. Dat heb ik er wel voor over (wie het kleine niet eert ….), en ik gooi er precies 1 dollar in. En morgenochtend ben ik toch vroeg wakker !

Om 21:30 ben ik dus weer op de hotelkamer, samen met Robin. Ik duik nog even achter de laptop en in 20min heb ik de weblog weer helemaal af en laad ik in. Dan rond 22uur gaan we allemaal weer lekker slapen ! Weer een geweldige dag. Morgen gooien we de planning wel om in verband met de hitte. We gaan dus niet naar Arlington en doen zo goed als zeker geen rondje over The Mall naar Lincoln Memorial en de Memorials, helaas. We zijn daar gelukkig al vaker geweest, maar nu moeten we gewoon verstandig doen. In plaats daarvan gaan we nog naar de National Archives en (misschien)het Air & Space Museum. Daarnaast gaan we naar de Washington Zoo en willen we zelfs een uitstapje naar Mount Vernon maken. Zo zitten we toch wat meer in de koelte en hoeven we niet te veel te lopen. We zullen zien morgen !

17 reacties:

Natasja zei

Leuk dat jullie het weer zo naar je zin hebben in Washington DC. Wat een hitte hè? Kijk, aan die 35 graden van de afgelopen weken waren we al wel gewend, maar over de 40...nee, pfff... Op de internetsite van ABC stond vandaag dat de heatindex tussen de 105 en 108 Fahrenheit zat! Oftewel tussen de 40 en 42 graden! Ik snap daarom heel goed dat jullie de planning hebben veranderd! Wat een schitterend uitzicht vanuit het Washington Monument! Wij wonen hier nu 8 maanden, maar dat hebben wij nog niet gedaan.... Toch eens gaan regelen! Voor morgen weer veel plezier!

Agnes zei

Nou, hier ook bloedheet hoor, boven de 30 graden, Het omzetten van jullie planning ivm hitte ziet er ook niet slecht uit, wat en luxe probleem haha. Ik heb ook weer genoten van je verslag en de geweldige foto's. Heerlijk was het weer.Liefs

paula zei

Nou ik ben weer bijgelezen, wat een hitte hè? ik weet er alles van met temperaturen tussen de 100 en 110 graden!!! pff echt puffen dus.

Wij zijn gisteren weer thuis gekomen en zelfs de overstap in Chicago van één uurtje gehaald.

Veel plezier in de Zoo, dat levert vast weer leuke pandafoto's op. :)

Gr. Paula

Pieter en Petra zei

Ik zie die foto's van Outback en ondanks het vroege tijdstip krijg ik meteen enorme trek ;-)

Wel jammer dat het in Washington zo warm is, want dat wandelt niet zo lekker. De avondfoto's van The White House zijn inderdaad goed gelukt, zijn ze 'uit de losse hand' genomen ?

Het zal ons benieuwen of jullie toch gaan kiezen voor het Air & Space Museum, want dat lijkt ons echt schitterend. Wij kijken nu al uit naar de foto's ;-)

Juliie zullen daar wel opvallen in die Oranje-shirts. Ook ik val hier erg op tijdens mn dagelijkse wandeling over de Lijnbaan, ik ben de enige die elke da in een shirt loop met de USA-vlag :-)

Groetjes,
Pieter & Petra "PenPe"

Marja zei

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je schema hebt omgegooid door de hitte, elke stap die je dan zet is er eigenlijk 1 te veel ;-)
Maar ondanks dat hebben jullie al weer veel moois gezien en ik ben benieuwd naar de rest.
Succes en smelt niet!!

"Rick, Sunshine State" zei

Jullie halen toch veel uit de dag met die warmte, enne lekker hoor Outback man wat krijg ik zin in de vakantie...

Veel plezier we lezen wel weer wat de dag van morgen brengt !!

Roberto en Wendy zei

Die foto's zijn magnefiek! zeker die van het witte huis, ik kreeg er bijna kippenvel van. Het moet machtig zijn om deze in het echt te kunnen zien. Ik ben jaloers.

Ik begrijp echt waarom jullie zo een hoog aantal volgers hebben. Deze webblog is echt een genot om te lezen !!! Bedankt hiervoor ;)

Thea zei

Nou, ik geniet ook steeds weer van je gezellige weblog en geniet van alle verhalen en foto's. Ben redelijk jaloers als ik dat lekkere eten en vooral ijsjes moet aanzien op de foto's...Ik ga volgende week lekker naar Zeeland. Verheug ik me ook op.Als ik thuis kom, ga ik gauw mijn achterstand inhalen en alle gemiste weblogs lezen, die je in onze afwezigheid heb geschreven. Ben vooral benieuwd naar het verslag en de vele foto's van de uitkomst van de enquête!!
Kus en veel plezier dus!! Tot na 25 juli wat mij betreft.
Thea

Thea zei

ps. Je ziet hier ook mensen met paraplu's op tegen de zonneschijn (en dus niet omdat het regent, want dat is niet het geval!!)!!Lopen ze in ieder geval lekker in de schaduw en niet in de zon! Is misschien een tip???
kus Th

Reny zei

Ik ben weer aan het genieten van jullie verslag.

Heb wel gelachen over de parkeerkosten die je wilt uitsparen, geweldig !!

Have fun.
Reny
(AA-forum)

famscheepensgoesorlando zei

wat een super spannede dag is dat geweest en ook ik vind het echt kaaaaaai stoer van yvonne...in dat bakbeest rijd ik ook wel maar absoluut niet dwars door manhatan hahahahahaha goedzo vrouwke...girlpower...
geniet ze samen
marij

Ronald zei

Zo, wilde ik afgelopen nacht even "live" reageren op je blog kan dat niet, iets van doen met SSL of iets dergelijks.

De foto's doen ons denken aan afgelopen mei, ook wij liepen toen in een bloedheet Washington. Geweldige stad maar daar zijn jullie inmiddels ook wel achter.

Veel plezier vandaag.

Gr. Ronald

Alex zei

jullie hebben wel erg veel gedaan op zo'n warme dag. Het blijft wel vakantie he !!
En de Outback, ja, wij moeten nog een paar weken wachten maar dan gaan we ook weer los ;-)

Jenn zei

Jemig wat een hitte! Ik kan me goed voorstellen dat jullie het schema hebben omgegooid. Maar wat heerlijk dat jullie het zo naar je zin hebben! Washington DC is ook echt een prachtige stad. De avond foto's van het witte huis vind ik goed gelukt, heel erg mooi!

arianne zei

We zijn weer bij, voor jouw dagerslagen moet je toch wel even gaan zitten. Super leuk hoor.
Jammer dat het zo heel warm is. Maar altijd nog beter dan regen.
Veel plezier weer verder

Arianne

NicoleHappy zei

hahaha the melbourne is weer achter de kiezen!! Wat is ie lekker he.. En je vond dat ik lange verslagen schreef..aha!

Je verslag gaan we gewoon weer bewaren..als onze rick wat groter is dan gaan we ook die kant op en wie weet gaat oma ook nog mee..;-)
veel plezier met zijn allen. En super dat je weer zo'n mooi blog maakt. Dank je wel!

Petra zei

Leuk, dat jullie Washington weer zo goed bevalt (behalve de hitte dan). Ik ben geen "follower" bij Blogger, maar heb je in mijn Bloglines. Gisteren was het werkelijk niet te harden, maar gelukkig schijnt het langzamerhand minder zinderend te worden.