vrijdag 9 juli 2010

Dag 6 Washington en Mount Vernon

Vanmorgen om 6uur wakker, lekker op tijd weer dus. Ik kruip achter de laptop, terwijl de rest lekker slaapt. Ik werk wat email bij, lees alle leuke reacties en ga wat online. Om 7uur trek ik snel wat kleren aan en gooi 3 dollar in de parkeermeter, zodat we 1,5uur kunnen blijven staan. Daarna spring ik de douche in, en verbaas me erover dat elke douche in elk hotel er weer anders uitziet en anders werkt. EN dat OF elke Amerikaan klein is (wat natuurlijk wel vaak zo is), of dat ze nooit hun haren wassen, maar met mijn 1.92m komt de douchekop toch echt tot mijn schouders … Daarna gaat Yvonne de douche in, en besluiten we vanmorgen richting Mount Vernon te gaan, waar het huis van George Washington staat.

Om 8uur gaan we naar het ontbijt, wat net als gisteren, weer extreem lekker is, met de verse aardbeitjes en overige lekkere hapjes ! We kunnen er weer even tegenaan.  Om precies 8:30 stappen we de auto, stellen TomTom in op Mount Vernon en gaan op weg. Het is maar iets van 18miles rijden en alhoewel het druk is onderweg, gaan we overal precies de ‘goede’ kant op en kunnen dus redelijk doorrijden. Al snel rijden we in het prachtige Virginia langs de Potomac over de George Washington Memorial Parkway. De omgeving is echt prachtig hier, wat een prachtige weg. Aan het eind van deze weg rijden we bijna tegen Mount Vernon aan, na iets meer dan een half uurtje rijden.

We betalen $ 15 toegang p.p. en komen eerst in het Visitor Center en slaan de film hier over (dan zouden we 20min moeten wachten). Buiten voelen we dat het toch wel warm is, maar niet zo erg als gisteren (volgens de auto ‘slechts’ 92F (ongeveer 33C)  ipv 102F - 104F gisteren). Maar als er geen windje is, merken we dat het toch verschrikkelijk vochtig is, en al snel lopen de straaltjes zweet weer over onze rug. We lopen eerst naar de graftombe en zien in de verte het huis liggen. Wat prachtig zeg … Bij de tombe is er een ceremonie om 10uur, dat betekent 15min wachten, maar dat wil Yvonne graag.

 IMG_3771

IMG_3773

IMG_3779

De hitte neemt toe en we lopen de ‘heuvel’ op richting het Estate, wat het warmte-gevoel niet veel beter maakt; wat een hitte … We lopen langs de gebouwen (stallen, vertrekken) en kijken aan de achterkant van het huis, waar het uitzicht op de Potomac-rivier en de prachtige omgeving het logisch maakt dat Washington hier graag wilde wonen. Wij zouden hier ook makkelijk de rest van ons leven kunnen doorbrengen. Echt verschrikkelijk mooi. We begrijpen zelfs dat de overkant, het uitzicht dus, als Nationaal Park is aangemerkt, puur om dit uitzicht te behouden voor het huis. Indrukwekkend dus.

 IMG_3782

IMG_3785

IMG_3788

Daarna besloten we de tour door het huis te doen. En we waren eigenlijk bang dat er geen airco zou zijn in het huis … Maar gelukkig, dat was er wel. Op die manier konden we weer even lekker bijkomen. Overigens moesten we heel even in een korte rij wachten, maar gelukkig niet zo lang. In het huis zelf mochten er geen foto’s gemaakt worden, maar het was absoluut de moeite waard om alle vertrekken te zien; de gastenvertrekken, de privé-vertrekken, etc. Veel van de meubels en schilderijen zijn echt van Washington geweest, na een lang proces van het terughalen en verzamelen hiervan. We eindigen in de keuken, die iets van het huis zelf afstaat en waar we dus wel foto’s mogen maken. En het zal toch niet … Kunnen jullie het zien op de foto … ? Ik mag hem wel, die Washington !

IMG_3795

IMG_3792 

IMG_3793 

Inmiddels is de tijd voorbij gevlogen en is het al 11uur, terwijl we dachten hier misschien een uurtje te zijn. Als we teruglopen naar de uitgang, blijkt hier nog een heel ‘Education Center’ te zitten, wat echt prachtig gemaakt is en zeker voor kinderen makkelijk interessant zal zijn. Het toont de hele geschiedenis van Washington, van geboorte tot zijn dood, met tussendoor korte filmpjes. Ik dacht dat je hier geen foto’s mocht maken, maar achteraf bleek dat dat wel mocht ;-) ! Tenslotte kom je in een foodcourt, wat een beetje triest overkomt (zit gewoon een Pizzahut !!!) en het winkeltje. Dat betekent dat we pas rond 12uur hier wegrijden, een ervaring rijker en van te voren nooit bedacht dat we dit zo interessant zouden vinden.

We besluiten niet dezelfde weg terug te rijden, maar ‘binnendoor’ en komen dus langs kleine en gezellig uitziende plaatsjes; de een wat luxer (met grote huizen), de ander weer een stuk minder. We komen in Hybla Valley, waar we veel grote en bekende winkels zien, en kopen bij de Safeway verse broodjes en doen hier zelf verse rosbief op. Dat smaakt weer ouderwets heerlijk ! En dat voor $ 10, inclusief een pak melk, wat we samen helemaal leegdrinken ! En we rijden gelijk door, zodat we rond 12:45 bij Arlington rijden. We besluiten nu naar de Washington Zoo te rijden; Yvonne twijfelde nog vanwege de hitte, maar wil wel erg graag de Panda’s zien !

TomTom leidt ons weer keurig door Washington. Of …. ? We rijden wel een vreemde weg, gaan echt een soort bergweggetje in met een haarspeldbocht waarbij ik extra moet keren ?! Maar wel een hele leuke route, en we komen alleen maar KASTEN van huizen tegen, met vlaggen van verschillende landen; dit moeten ambassade’s zijn. Zou dit ‘Embassy Row’ zijn ? In ieder geval komen we om precies 13uur aan bij de ingang van de Zoo. Ik zet jullie wel af, roep ik tegen Yvonne en de kids, waarop Yvonne reageert, dat het plekje gelijk hier vooraan gewoon vrij is … Euh … OK ! Wat onduidelijk met al die bordjes, waar je nu wel en niet mag parkeren, maar inderdaad. En het blijkt $ 0.50 per uur te kosten, dus voor $ 1 staan we hier 2 uur (maximum) !

IMG_3808

Er is, in deze weersomstandigheden, een groot nadeel aan deze prachtige (gratis) Zoo, hij ligt op een gigantische heuvel. We beginnen nu bovenaan, en we lopen gelijk richting de Panda’s, die zijn ook redelijk dichtbij de ingang. We komen eerst langs andere dieren, en we zijn allevier gelijk in ons element (had ik al eens gezegd, dat we GEK op dieren zijn). Matthew en Robin willen echt OVERAL kijken en genieten in optima forma.

IMG_3814 

Maar na een aardige afdaling, zijn we dan bij de Panda’s. Je moet eigenlijk al gelijk lachen als je ze ziet; we hadden al voorspeld; ze zitten lekker relaxed en zijn aan het eten !! En inderdaad, al was het deze keer geen bamboe, maar een ijsje met fruit. Je moet ze toch koel houden. Ondanks al het zweet weer, blijven we hier zeker een kwartier staan genieten (in de schaduw). En zoals jullie bij onze achterblijvers gezien hebben, wij hebben een ‘zwart-witte’ beer thuis en een ‘bruine’ beer, dus je kan je voorstellen dat dit onze favoriet is !

 IMG_3816

IMG_3822

IMG_3819 

IMG_3821

Nou, veel beweging zat er dus niet in ;-) ! We besluiten verder te lopen, maar Yvonne houdt het voor gezien. Die blijft hier in de buurt, lekker in de schaduw en wij gaan nog een uurtje op pad. We lopen in ieder geval door naar alle binnen verblijven, maar ook daar is het niet echt koel, dus het is (voor mij dan, aan de mannen merk je niet zoveel) echt weer verschrikkelijk heet en mijn t-shirt is zo goed als doorweekt. Maar ik zie de mannen alleen maar genieten, elk hok afgaan, dus ik houd vol ;-) !

 IMG_3825

IMG_3831 

IMG_3829

IMG_3827

Hierna willen ze eigenlijk nog verder door naar beneden, naar de tijgers en leeuwen. Maar ik heb het redelijk gehad … Het is bijna 14:15, dus we moeten weer terug naar de auto en mama. Dus rustig aan gaan we terug, en dat was zoals ik al verwacht had redelijk zwaar, omdat je weer omhoog moet. Bij de Pandaberen, is de Panda-shop, en alhoewel we Yvonne zien zitten in de schaduw, loop ik haar strak voorbij en gelijk de winkel in. Ik ben gesloopt en heb airco nodig …

IMG_3836

Na 5min ben ik bijgekomen en lopen we het laatste stuk omhoog richting de auto. Ik voel me net 1 van de wielrenners die net een col beklommen heeft … Maar we hebben het gered ;-) ! Wat nu, terug naar het hotel ? Dat is niet echt wat voor ons … We besluiten maar richting een Mall te gaan, al zijn die hier in de omgeving helemaal niet makkelijk te vinden ! Ik google maar op een Macy’s, en we vinden er 1 in Hyattsville, Maryland, ongeveer 18miles rijden. Kunnen we weer even bijkomen in de airco van de auto en de mall. Onderweg even een pitstop bij een McDonald voor een ijsje en weer verder. De mannen zitten in de auto achterin elk op een eigen bank ;-) !

IMG_3806

De Mall ziet er wat versleten uit, en is niet zo groot. Maar prima voor ons tussendoor. En er staan 2 restaurants bij deze Mall; een Outback en een Olive Garden. Hoe is het mogelijk !!! We stemmen al gelijk, en het wordt unaniem de Olive Garden. Maar eerst de Mall in. De Mall ziet er prima uit, alleen valt het wel op dat wij, werkelijk waar, ongeveer de enige blanken zijn. Helemaal niet vervelend verder, of niet prettig, verre van dat. Maar opvallend is het wel ;-) ! We shoppen wat in de Macy’s; kopen wat kleine benodigdheden, inclusief een kleine koelbox, bij de Target en zo vliegt de tijd voorbij.

IMG_3843

Om 17:30 zijn we weer bij de auto, en rijden 150m naar de Olive Garden, waar we makkelijk plek hebben. De eerste grote bekers Cola en Cola Light zijn binnen een minuutje op, dus kom maar op met die refill. De mannen gaan voor spaghetti met meatballs, Yvonne lasagna en ik de Steak Toscane. Komen ze ineens zeggen dat de Steak op is ! Dat meen je toch niet, hoe is het mogelijk ?? Nou ja, dan maar de kleine Sirloin … In een speciaal gerechtje.

 IMG_3850

IMG_3851

En het moet gezegd, we hebben voortreffelijk gegeten, de borden gaan bij allemaal HELEMAAL leeg. Echt erg lekker. De mannen eten hier ook nog eens zo graag, omdat ze gek zijn van het toetje Tiramisu (oma koopt altijd grote bakken voor ze). Dus alhoewel we niet vaak een toetje nemen bij een restaurant, deze keer dan toch maar. En als de twee grote stukken komen, zie ik al verlekkerde gezichtjes ;-) ! Maar helaas, het lijken wel ijsklompen ! Niet doorheen te komen !

IMG_3852

Dus die gaan terug, en we verwachten eigenlijk nieuwe te krijgen, maar we krijgen de rekening (zonder Tiramisu uiteraard) … Nou ja, ik heb geen zin om langer te wachten, dus we betalen maar (en geven een lage tip, van slechts 10%; laagste tip tot nu toe) en stappen rond 18:45 weer onze auto in. Onderweg gooien we de tank vol, die bijna leeg is: 25 gallon, voor $ 65 ! Even snel gerekend, rijdt deze jongen ongeveer 1 op 6 à 7 ….

Ik wil eigenlijk nog wel langs de monumenten lopen op de Mall, Yvonne heeft het helemaal gehad en we besluiten dat zij mij met de mannen op Lincoln Memorial afzet en dat we dan terug naar het hotel lopen. Maar ja, ik rijd en door de drukte (en niet opletten), rijd ik toch verkeerd en heb gezien om weer de halve stad door te moeten, dus we stappen uit bij het Washington Monument. We zien wel, en kunnen altijd een taxi terugnemen. De temperatuur is namelijk volgens de auto nog net zo hoog als de hele dag, rond de 94F (ongeveer 34C dus).

Het is inmiddels 19:30, maar nog lekker licht. Als we even op weg zijn, merken we dat de hitte ‘meevalt’; waarschijnlijk door het heerlijke windje, dat wat verkoeling brengt. Overal zijn de grasvelden bezet door honkbal-wedstrijden, er zal wat iets aan de gang zijn. Wij lopen door het National World War II Memorial langs de Reflecting Pool naar het Korean War Veterans Memorial en het Lincoln Memorial. We kletsen heerlijk over van alles en nog wat (vooral over de oorlogen), dit zijn momenten die ik koester.

 IMG_3856

IMG_3857

IMG_3858

We gaan natuurlijk de trappen op, maken een foto bij Lincoln (iemand het plaatje gezien in de USA Today van 9 July ? Ik kan hem zelf niet vinden online, anders had ik hem toegevoegd; over de hitte en Lincoln Memorial. Echt lachen !) en lopen richting hetVietnam Veterans Memorial (en maken onderaan het Lincoln Memorial nog een fot van mij en Robin).

IMG_3860

IMG_3864

IMG_3867

We lopen langs het Vietnam Veterans Memorial en lopen langs de andere kant van de Reflecting Pool terug naar het Washington Monument. De mannen genieten hier ook weer, want het barst van de ganzen, eenden, kleine eendjes (zelfs een moeder met 20 (!!) kleintjes), dus ze vinden het geweldig hier ! En het is redelijk goed te doen, nog steeds dat lekkere windje, alhoewel warm.

 IMG_3868

IMG_3869

We besluiten nog even langs de achterkant van het Witte Huis te lopen, dat hebben we nog niet gedaan. Dat is nog best een wandeling vanaf het Washington Monument, maar we moeten toch die kant op voor het hotel. We zijn inmiddels een uur verder, dus 20:30, als we bij de hekken staan. Hier maken we natuurlijk nog even een foto en lopen dan het laatste stuk door naar het hotel; nog ongeveer 20min lopen.

 IMG_3871

IMG_3872

En inderdaad iets voor 21uur zijn we bij het hotel. We crashen nog even neer in de lounge, en drinken een blikje Cola Light in 1 keer helemaal leeg … En ik voel mijn benen en voeten weer goed na vandaag, zeker na de laatste wandeling, want die mannen van mij stappen FLINK door. En ze blijven maar doorkletsen ook, van wie zouden ze dat hebben …. (heerlijk hoor, overigens) ;-) !

IMG_3877

En rond 21:10 zijn we in de kamer, de mannen de grootste verhalen tegen Yvonne, terwijl ik nog even achter de computer duik. Ik werk wat email weg, zoek alle foto’s van vandaag vast uit en maak een begin aan de weblog. Maar om 22uur vind ik het mooi geweest, en duik ik lekker mijn bed in, waar iedereen inmiddels al lekker ligt te slapen. Morgen gaan we rustig aan doen, we hebben tijd zat en gaan naar het Great Falls National Park en Manassas National Battlefield Park. En dan door naar Front Royal, onze overnachtingsplek en het begin van de Skyline Drive. Ongeveer 100miles te rijden dus morgen. En we gaan dit prachtige hotel acherlaten voor meer ‘standaard’ hotels onderweg ;-) !

19 reacties:

Karen aka Cloggie68 zei

Mooie foto's weer, die panda's met het ijsje zien er geweldig uit... jullie halen wel de max uit de vakantiedagen zo hoor!!

Aggie zei

Dat was het wachten wel waard hoor, wat een mooie volle dag!! Logisch dat je total loss bent aan het eind van de dag, zoveel activiteiten en dan in die hitte. Maar zeer zeker de moeite waard. Take care!!

famscheepensgoesorlando zei

wat een dag...en jullie hebben iets gezien wat bij mij dus heeeeeel hoog op mijn lijstje staan van dingen die ik ooit nog wil zien ...Vietnam Veterans Memorial.. dat wil ik echt ooit gezien hebben...
en al dat lopen wat jullie doen...pffff ik sluit me aan bij yvonne alhowel ik deze dag hoe zwaar het ook zou zijn meeglopen zou zijn....maar al die andere dagen sluit ik me graag bij yvonne aan...
groetjes marij

derrobbie zei

Wat een bekend verhaal met die douchekop.
Ik ben ook nogal lang en mij was het zelfde ook al opgevallen. Je moet echt behoorlijk door de knietjes om wat water op het hoofd te krijgen.
Ze moeten daar allemaal wel ERG klein zijn. ;)

Sonja zei

Wat hebben jullie weer véél gedaan en gezien zeg. Fantastisch hoor.
Ik zit enorm te genieten van je verhalen maar ook van de vele foto's die je plaatst. Het spat van de foto's af dat jullie genieten. Blijf dat vooral doen !

Teleton zei

Heb me vanmiddag (met veel plezier overigens) door de eerste zes dagen heengeworsteld, inclusief de steaks, donuts, aarbeitjes en softijsjes. Het was indrukwekkend... Vanaf nu meld ik mij weer voor een dagelijkse portie!

Jesse zei

Zojuist als "toetje" na mijn avondeten jullie dag gelezen. Jullie hadden wel wat actievere panda's dan wij in San Diego. Daar zagen we alleen maar slapende panda's en dan meestal nog hun achterste ook! Maar goed, inderdaad doen ze niet heel veel. Lief dat je geduldig met de mannen meesjokt in die hitte omdat zij het zo leuk vinden al die hokken te zien.
En's avonds is het toch vaak anders qua warmtegevoel, scheelt natuurlijk dat de zon dan niet meer zo sterk voelbaar is. Mooi moment om van de monumenten te genieten. Lekker slapen moet dan wel lukken met zoveel kilometers in de benen!

Hopelijk morgen geen wolken op de skylinedrive....

"Rick, Sunshine State" zei

Wederom een dag waar jullie enorm veel hebben uiitgehaald, geweldig om te lezen.

Heeel veel lol morgen op de nieuwe plek. Tot morgen.

Petra zei

Zo je verhalen lezend, krijg ik spontaan zin in de auto te stappen en naar Mount Vernon of de zoo te rijden! Mount Vernon is inderdaad iets, wat enorm interessant is, maar vaak wordt overgeslagen. De film is trouwens ook erg leuk en nog wel door een Nederlander gemaakt! Ik ben benieuwd naar je verslag van vandaag!

ton staalstra zei

Zijn weer helemaal bij. Weer een toffe dag zo te lezen gehad. De hitte kunnen we hier ook voorstellen want hier in haastrecht is het ook niet te harden qua temperatuur.

Veel plezier vandaag.

Ton Staalstra

Monica zei

Ik heb eindelijk even tijd om jullie blog te lezen. Leuk hoor! Voor ons veel herinneringen aan onze reis van twee jaar geleden.
Grappig om te zien dat wij dus aan de verkeerde (verste kant) van Witte Huis hebben gestaan en niet beide kanten hebben bekeken. En wij hadden pech bij Capitool, was toen een grote verbouwing aan de gang.
Veel plezier nog, voor ons schiet het nu ook aardig op.... zo'n blog lezen brengt je helemaal in Amerika-stemming.

De Steijntjes zei

Goh ik vind jullie wel ontzettend dapper hoor!! Zoveel actie met een moordende temperatuur. EN wat een foto's weer vandaag, dat is natuurlijk wel een voordeel. Als je veel meemaakt hebt je een hoop foto's.
(van ons de hele dag liggend in of soms bij een zwembad is vrij saai..). Ik kan alleen maar zeggen ga zo door!!!

Agnes zei

Ja joh KOESTER maar veel momenten, ik heb ook die momenten gehad natuurlijk!!!!Dat helpt bij mindere momenten... ohoh wat denk je nu haha, maar ik geniet van elke regel en vooral van de foto's. Leuk he die panda's. Nou hier is het ook PUFFEN dus ik VOEL! wat jullie voelen. Liefs

Marja zei

Ik kan me voor stellen dat die hitte er flink in hakt, het is hier eigenlijk niet veel anders, alleen is er het gebrek aan airco :-)

Pieter en Petra zei

Toen ik vanavond thuiskwam ging het gesprek meteen erover dat het verslag van dag 6 helaas wel kort was. Petra zat me echt zo aan te kijken van "waar heb je het over" en zei toen dat je inmiddels al weer een update had geplaatst met (veel) mooie foto's. En inderdaad, toen ik ging kijken zag ik jouw verslag en het is weer allemaal prachtig om te lezen en te kijken.

Enne.. Petra houdt zich nog steeds aanbevolen voor ene stoeipartij met jullie ‘zwart-witte’ beer en 'bruine’ beer ;-)

Groetjes,
Pieter & Petra "PenPe"

Corry zei

Moet ik toch beter opletten. Gisteren nog gekeken en nu moet ik al helemaal bijlezen! Die Tiramisu van Olive Garden is de ALLERLEKKERSTE!!!! Jammer dat ze geen nieuwe kwamen brengen. Drukke volle dag weer maar jullie genieten wel zo te lezen.

Saskia zei

Wat een super reis maken jullie, leren we hier thuis ook nog het een en ander. Wat ik vooral super vind is de interesse van jullie jongens in alles. TOP!!

Alex zei

weer een geweldige dag.
Wel balen dat de steak op is bij de Olive Garden. Ik bedoel, daar stap je toch wel deze tent voor binnen.

Kwaliteit van verslag, incl. foto's, weer van grote klasse !!

Dimple zei

Wat een heerlijkheid om alles te lezen zeg. Ik geniet helemaal mee vanaf deze kant van de grote plas.

Vandaag hier 32 graden dus ook behoorlijk zweten, maar het Amerikaanse sfeertje moeten we dit jaar helaas missen.

Geniet met ze allen!!

Lieve groet Jessica (aka Dimple)