zaterdag 10 juli 2010

Dag 7 Great Falls NP en Manassas National Battlefield Park

Vandaag laten we de grote steden achter ons, en gaan we het binnenland van de US in. Ook weer heerlijk ;-) ! Om 6:50 word ik wakker, na weer een heerlijke nacht. En om 7uur moet ik de parkeermeter bijvullen, dus snel wat aan en voor 5 kwartier geld erin (vergat gewoon extra geld mee te nemen …). Ik kruip lekker achter de computer, werk alle email weg en schrijf het laatste stukje van de weblog, zodat die, als beloofd, om 8uur online staat ! Ik duik onder de douche en sta om 8:20 weer bij de auto, met alvast twee tassen, en gooi tot 10uur erin.

Yvonne was ook inmiddels wakker en om 8:45 maken we ook de mannen wakker. Allemaal douchen, aankleden en om 9:15 zitten we aan het ontbijt. Met name weer aardbeien natuurlijk, maar ook andere ontbijt-items zoals croissantjes, bagels en natuurlijk ei. Na het ontbijt halen we onze spullen van de kamer, en laden ze in de auto. Ongelooflijk, wat een ruimte. We hadden voor de zekerheid maar de achterste bank ingeklapt, en dat geeft een zee van ruimte. Wat heerlijk, deze auto ! Precies om 10uur stellen we de TomTom in en gaan we op weg naar Great Falls NP.

IMG_3878

We rijden eerst bijna langs de hele Mall en genieten nog 1 keer van alle prachtige gebouwen, het Witte Huis, het Washington Monument en de Memorials, voordat we de Potomac oversteken en nu richting het Noorden rijden naar Great Falls. En ook grappig, we moeten de afslag van Langley hebben; dat hoor je zo vaak op TV, daar zit de CIA. Bij de afslag moeten wij alleen rechts, en Langley is links, maar toch leuk ;-) !

IMG_3880

Vanaf de afslag is het nog ongeveer 5 miles rijden, maar wat een verschrikkelijk mooie omgeving ! Heel heuvelachtig, of beter glooiend, en er staan toch mooie huizen; kastelen gewoon ! Echt verschrikkelijk mooi en indrukwekkend, dit stukje US. Na de lange slingerweg rijden we de ingang van het park tegemoet, om precies 10:30, en betalen we $ 5 entree. We parkeren de auto en willen het Visitor Center in, maar dat is vanwege stroomuitval gesloten. Dan lopen we zelf op ons gemak naar de 3 uitzichtpunten; het is wel weer verschrikkelijk warm aan het worden, terwijl het mee leek te vallen vanmorgen … En het eerste bordje dat we zien, is dat we oppassen voor de op dit moment actieve giftige slangen, Copperhead Snakes !

IMG_3882

IMG_3884

IMG_3883

Het is werkelijk prachtig hier, wat een verschrikkelijk mooi uitzicht op de rotsen en watervallen. We zien ook een groepje kayakkers, waar we met bewondering naar kijken. Dat zijn toch flinke stromingen en watervallen, maar zonder problemen peddelen ze zich er doorheen. Het eerste uitzichtpunt is ook flink klauteren tussen de rotsen; als je wat lastig ter been bent, kun je deze beter overslaan … We bouwen hier ook het statief weer op, midden in de zon, terwijl dus de druppels weer langs ons lichaam lopen …

 IMG_7839

IMG_7849

We gaan ook naar het laatste uitzichtpunt en keren dan weer om richting de parkeerplaats. Absoluut heel mooi hier; de hikes slaan we hier wel lekker over. We gaan weer met de auto een parkeerplaats verder, waar we nog even uitstappen en ter hoogte van het water staan (de uitzichtpunten kijken vanaf hoog uit over de rotsen en het water). We blijven hier een paar minuten, zien prachtige vlinders en stappen dan de auto weer in en rijden het park weer uit, precies om 11:30. We stellen TomTom weer in op Manassas National Battlefield Park, niet wetende wat we hier precies kunnen verwachten.

IMG_3887

IMG_7866

Dit is weer ongeveer een half uurtje rijden, zodat we om 12uur het parkeerterrein van het Visitor Center oprijden. We moeten hier $ 3 p.p. betalen voor volwassenen en we krijgen te horen dat buiten net een uitleg plaatsvindt over het schieten met een musket, een geweer uit de burgeroorlog. De mannen staan al buiten als ze dat horen. En het is heel leuk gedaan; een ranger in kleding uit de oorlog en die precies uitlegt hoe het laden en vuren in zijn werk ging. Niet zoals je tegenwoordig in al die spellen ziet ;-) !

IMG_3895

IMG_3892

Hierna gaan we het Visitor Center weer in (we komen zelfs Nederlanders tegen, had ik niet verwacht hier) en kijken naar wat uitleg en toelichting op de 1e slag bij Manassas (hier is de Burgeroorlog ‘echt’ begonnen met de eerste serieuze slag) en krijgen ook toelichting op de 2e slag bij Manassas (een jaar later). Erg indrukwekkend, en eigenlijk weten we veel te weinig van de oorlog. Al krijgen we wel te horen dat er dik 600.000 Amerikanen gesneuveld zijn in deze oorlog … We lopen buiten nog over het terrein, dat er bijna precies hetzelfde uitziet als toen, bijna 150 jaar geleden.

IMG_7874

IMG_7879

IMG_3897

Na een uur hebben we het ook hier gezien, en ook hier weer geen spijt van. Echt heel erg indrukwekkend. Petra, bedankt voor de goede tip (als je nog weet dat je die gegeven hebt). We twijfelen of we nog een tour zullen maken met de auto over het immense terrein, maar dat hoeft van ons allemaal niet. We besluiten dus het plaatsje Manassas in te rijden om ergens wat vers brood te kopen bij een supermarkt. Als we hier aankomen, blijkt het echt een gigantische verzameling van winkels, restaurants en supermarkten te zijn; alles lijkt er wel te zitten hier ! We rijden naar de eerste supermarkt die we tegenkomen, Shoppers (nooit van gehoord …) en kopen daar vers brood, vers gesneden rosbief en verse kaas-stengels (of zoiets). We hebben een ‘tafel’ in onze auto (zo breed is de armsteun, die kan je opslaan tot een kleine stoel) en Yvonne maakt de broodjes klaar. Smaakt weer HEERLIJK !

 IMG_3898

IMG_3899

En aan de overkant van de supermarkt zit … een Dairy Queen !! Dus we kiezen voor een lekker toetje na onze lunch ;-) ! Matthew en ik een chocolate dipped cone, Yvonne een Blizzard ! Smaakt echt weer geweldig. Daarna gaan we weer op pad, het is inmiddels bijna 14uur en we moeten nog een uurtje rijden naar Front Royal, waar we zullen overnachten.

IMG_3902

Yvonne gaat dit laatste stukje rijden, kan ik nog even rommelen, de foto’s alvast uitzoeken. Net voor 15uur komen we bij Front Royal aan, en zien een splinternieuw winkelcentrumpje, met een Super-Target, een Walmart Supercenter, Applebee’s en nog een paar restaurantjes. We rijden door naar het hotel, wat we al snel zien. Het ziet er splinternieuw uit, en we zien de golfbaan er prachtig naast liggen. We checken in en ik lijk weer een suite geregeld te hebben, al moeten 5min wachten voordat de kamer klaar is.

 IMG_3904

IMG_3905

Maar als we dan de kamer in kunnen, was dat het wachten wel waard. We hebben een prachtige suite; lekker ruim dus met een aparte woonkamer. Prima geregeld dus weer en het ziet er allemaal keurig netjes en nieuw uit.

 IMG_3906

IMG_3908

Het is inmiddels 15:30 en ik bel naar de golfbaan, wat het kost om straks nog 9 holes te spelen. Dat kost slechts $ 25 (waar we zelfs 18 holes voor mogen spelen) en kinderen zijn gratis ;-) ! Yvonne vindt het allemaal prima, en het lijkt vanavond pas slecht weer te worden, dus we kleden ons maar om en om15:45 staan we bij de golfbaan, betaal ik $25 en om precies 16uur slaan we af ! Het is nog steeds goed warm en zonnig, maar door het rijden met de golfcart, krijg je toch een lekker windje. Daarnaast staat er zowiezo wel een flink windje, dus het is prima te doen. Het is zelfs best druk op de baan, maar wij merken er niets van; we hoeven niet 1 keer te wachten en niemand hoeft op ons te wachten (op de 2e foto zie je ons hotel in de achtergrond).

IMG_3910

IMG_3911 

IMG_3920

IMG_3913

De baan is echt goed; veel heuvels, veel bunkers, niet zoveel water en razendsnelle greens. Robin en ik spelen allebei lekker; ik haal 16 punten en Robin 9, dus we zijn allebei tevreden. De laatste holes betrekt de lucht en het wordt helemaal bewolkt en er komt een stevig windje; helemaal niet erg dus en een voorbode voor slecht weer vanavond … Om 17:45 rijden we de baan weer af en binnen een paar minuten staan we op de hotelkamer. Matthew heeft lekker Harry Potter liggen kijken, Yvonne heeft een was gedraaid en moet net weer wat gaan ophalen, dus ik loop gelijk mee om te sjouwen.

IMG_3923

Rond 18:10 vertrekken we richting het winkelcentrum en besluiten te eten bij Applebee’s. Hij ziet er helemaal nieuw uit, ook een nieuwe frissere look. We krijgen gelijk een tafeltje aan het raam en bestellen alle4 steak; Yvonne en de mannen de Bourbon, ik de Cheese. Net zoals Yvonne en ik (maar dan omgedraaid) vorige week in New York namen. Alhoewel dit in New York $ 24 kostte, en hier $ 14 ;-) ! Het smaakt prima, maar in vergelijking met de Outback en Olive Garden toch wel iets minder. Dan betaal ik toch liever net iets meer. Maar zeker niet verkeerd hier, gewoon wat verwend denk ik …. Vanuit het raam zien we de lucht in de verte overigens donkerder worden …

 IMG_3924  IMG_3925

IMG_3926

Om 19:15 stappen we de auto in en rijden naar de tegenover liggende Walmart; eindelijk, hier waren we deze vakantie nog niet geweest en hier genieten altijd weer van. En we verbazen ons weer over de lage prijzen hier; echt zoveel lager dan alles waar we tot nu toe geweest zijn … We slaan nog wat kleine dingetjes in (en 5 grote potten dextro voor de suikerpatienten in de familie hier), waaronder een doos Dove chocolade-ijsjes die we gelijk opeten !

IMG_3927

Net iets na 20uur zijn we weer in het hotel, en we voelen de eerste druppeltjes vallen. Terug op de kamer duik ik achter de laptop, voor de weblog. De mannen trekken hun zwembroeken aan en gaan het zwembad hier opzoeken. Als ik het raam uitkijk zie ik dat het STORTregent, komt echt met bakken uit de hemel. Yvonne ligt lekker in bed tv te kijken en ik ga nog even in het zwembad kijken. De mannen hebben het prima naar hun zin.

 IMG_3928

IMG_3930

Om 21uur heb ik de weblog af, en stappen de mannen ook weer binnen. Lekker als ze helemaal zelf hun gang kunnen gaan (al kan ik het toch niet laten tussendoor even te gaan kijken; maar ook gewoon om te zien of ze het naar hun zin hebben). Ze zetten gelijk weer Harry Potter op (is blijkbaar hele weekend Harry Potter op deze zender), maar ik vind dat ze toch uiterlijk om 22uur moeten gaan slapen; daar zijn ze het natuurlijk absoluut mee oneens. Jammer dan ;-) !

Rond 22uur wordt alles hier weer afgesloten en gaan we lekker slapen. Morgen weer een relaxte dag, al is de weersverwachting vrij slecht; regen en onweer. Gelukkig voor maar 1 dag en als bijkomend voordeel dat de temperaturen lekker dalen, want ook vandaag was het weer heet. En zo zit ineens de eerste week er weer op, en gaan we morgen de 8e dag alweer in. We gaan een stukje Skyline Drive doen, en daarna wellicht naar de grotten bij Luray (hebben we in ieder geval geen last van het weer). Hopelijk is het weer dan weer acceptabel, zodat we het Viriginia Safaripark kunnen doen, voordat we doorrijden naar Roanoke, onze overnachtingsplaats.

17 reacties:

Petra zei

Ha, ik ben eerst ;). Zo leuk om je verslag over onze omgeving te lezen en blij te lezen, dat ik niet heb overdreven :). Wat staan de watervallen droog, zo te zien! Ik ben er alweer een aantal weken niet geweest en de vorige keer zaten ze nog best vol. Super, dat jullie die musket demonstratie zagen. In Front Royal regent het dus al, hier nog niet. Ik ben altijd heel enthousiast over dit gebied, ik weet het, maar ben blij, dat jullie hebben gezien, dat dat meestal ook met recht zo is. Veel plezier morgen, Kai en ik gaan maandag waarschijnlijk dat deel van Skyline Drive weer eens rijden. Hopelijk valt het weer morgen mee.

Agnes zei

He wat schrijf je toch gezellig, zie alles echt voor me en ook weer leuke nieuwe dingen gedaan.,maar ook het vertrouwde ijsje... broodje rosbief.... walmarkt ...GOLFEN!...enz enz. Dat hoort ook bij de vakantie he. Ben benieuwd hoe het weer vandaag is. Ik volg twitter weer hoor. Liefs

Teleton zei

Prachtig stukje States! En heerlijk om, bij de bruine boterham met kaas, weer mee te mogen genieten van de geneugten des levens.....

Corry zei

Die temperaturen zijn helemaal "crazy" net als hier. Gisteren met de zon op het raam 44,9 graden. Ik word er altijd wat sloom van maar tijdens de vakantie kan dat natuurlijk niet. Het leest weer lekker hoor je verslag en ondertussen aantekeningen maken voor onze eigen trip.

Nancy. zei

Dacht ik dat jullie vorig jaar een mooie route deden, lijkt dit ook helemaal TOP te zijn!!
Jullie genieten in ieder geval helemaal en dat is mooi en straalt uit je blog!!

Wij hebben gisteren het ziekenhuis positief afgesloten dus dat was voor ons ook een mooie dag....die vooral heel erg warm was, maar we genieten er alleen maar van ;-)

De groetjes aan iedereen!!

famscheepensgoesorlando zei

weer een mooie dag geweest zo te lezen...
groetjes marij

Peter zei

Hallo,

Ik ken jullie alleen van de berichten in het Orlando forum maar elke dag ga ik als eerste jullie weblog lezen. Erg leuk om te lezen, ik ben net terug uit Orlando maar ik wil weer terug naar Amerika.

Groeten,
Peter (pvd1970@gmail.com)

ton staalstra zei

Weer another beautifull day!
Lijkt me ook lekker als het een beetje afkoelt daar.

Leuk om te lezen dat jullie ook walmart addicts zijn.
Ik blijf het daar byzonder vinden en zeker als je steeds in een andere bent.

Veel plezier vandaag.


De staalstra's

Tinnetam zei

Een heel andere dag dan de dagen in de grote steden, maar net zo gaaf. Volgens mij kunnen ze jullie overal neerzetten en julie weten er het maximale uit te halen :-)

Ik dacht trouwens even te zien dat Von ook nog ergens tussendoor naar de kapper was geweest, maar gelukkig zag ik later weer haar lange lokken voorbij komen.

Mooie golfbaan ook. Niet gek dat je je, zeker voor die prijs, niet in kon houden :-)

Vanuit een heel zonnig Zeeland wensen wij jullie een te gek weekend. Op naar een mooie finale.....

Greetz,
Tinnetam & Co.

alberdina zei

wat een een leuk en vol programma hebben jullie weer bij jullie wordt de temperatuur wat minder maar in orlando is het snikheet maar beter dan de voorgaande regen! veel plezier!!!

Alex zei

was weer een educatieve, maar ook sportieve dag !
Leest weer lekker weg.

Op naar de volgende !

Ronald zei

He luitjes,

Weer een schitterende dag achter de rug. En een buitje voor het stof kan geen kwaad, als het morgen maar weer droog is.

Wat wel opvalt is dat Yvonne het brood smeert, de was moet doen en dat de mannen zich vermaken met golfen en zwemmen.

Op naar de volgende dag.

Gr. Ronald

Miriam zei

Wat een heerlijke reis maken jullie toch!
Geniet lekker van alles! Maar aan jullie verslagen te lezen is dat jullie wel toe vertrouwd ;o)

hekkietravel zei

Wat weer heerlijk om jullie te volgen en je schrijft zo lekker uitgebreid. En als ik dan al die bekende plekjes weer voorbij zie komen, zoals bijv. Mount Vernon en de Great Falls, heerlijk....
De Great Falls zien er wel anders uit dan toen ik daar was in 2007, maar toen was het winter. Ze lijken mij nu erg droog.
Geniet lekker verder en ik blijf jullie volgen.

Groetjes Marjan

Ta2 Gerrit zei

Pieuww, net even alles bijgelezen vanaf Day One.
Ziet er allemaal weer primaprachtig uit, zowel het weer, de vakantie op zich, en zeker de accomodatie.

Ontbijten in de Club Lounge, daar meot ik toch eens op gaan letten de komende vakantie :-)
Lekker herkenbaar ook, vanaf DC, dan.

Er staat jullie nog veel moois te wachten, en dan ook nog naar het Valkenburg van de US, Gatlinburg.
We gaan het allemaal lezen, hoop ik.
Nog veel plezier verder !!

Evelyne zei

Wauw, wat een gave reis!!! Heel veel plezier en geniet er van!
Groetjes, Evelyne

Pieter en Petra zei

Die brede armsteun van de Suburban/Tahoe is inderdaad echt ideaal. Ik had altijd mn spiegelreflexcamera er tijdens het rijden op liggen, en dan de lenzen in de bekerhouders, en die blijken ook handig te zijn om een stokbrood in te 'parkeren' zie ik ;-)

Groetjes,
Pieter & Petra "PenPe"